tisdag 23 december 2014

Enfants terribles eller God jävla jul!



Igår fick vi slå in paketen. Jag gör det vanligen dan före doppardan men det blev inget med det. Ingen glögg fick jag heller. Nästa år blir det ändring på ALLT! Jag tänker bjuda bort mig till brorsan. Då är det gångavstånd. Annars älskar jag att sitta och slå in paket. Och dricka glögg.

Har ni hört talas om terrible three? Här har vi terrible seven. Nej jag bara skojar men en terrible four och en terrible five har vi. Och att en TT skulle hålla i sig så himla länge, vem kunde ana det? För kallar man det tre kunde det ju gärna vara över när man fyllt fyra, eller? Just nu funkar de bara inte ihop. Vi kör dagisstyle här. Vi delar på dem. Det funkar bra om man är två vuxna. Är man ensam är man verkligen en man kort. 




Flytta grejer gillar han, ställa tillbaka, not so much.

Jag och maken beslöt för några månader sedan att vi skulle bjuda hela släkten (nästan) till julafton. Det var innan jag visste att maken skulle jobba...Idag har jag försökt förbereda så gott jag kunnat, det är inte riktigt klart kan jag säga. Jag hoppas att barnen sover gott ikväll och natt. Annars blir det inte roligt. För någon. Jag brukar vanligen inte gilla knytis. Jag har lite för mycket kontrollbehov för det men i år fanns ingen annan lösning. Jag har delat ut olika stora uppdrag till alla och förvarnat att jag kommer behöva hjälp när de kommer; med uppläggning och så vidare för maken ska ju sova.

Nu har nyblivne fyraåringen dumpats hos morföräldrarna och jag sitter med Tylla i vardagsrummet framför uppesitterkvällen. Det är minsann inte vanligt att jag sitter framför tvn. Men egentligen skriver jag ju, tvn är bara påslagen. Det flimrar förbi gräsligt belysta hus och det talas Göteborgska...igår var det tyska.




Fullt utrustad fyraåring säljes till högstbjudande i befintligt skick. Ingen ångerrätt. Vi kan tänka oss att återta pojken efter puberteten eller då han stillat sig något. Då utgår ersättning för sveda och värk samt ursprungsbeloppet. 


Innan lille Edgar lämnades bort lyckades han med att montera bort tre bokstäver från makens dator. Noterar ni att R:et sedan tidigare är ersatt med `´ ? (Nu sjunger en unge falskt också på TVn..vad är detta?) Han flyttade även soffan och hackade lite i mina vita möbler. Största julklappen släpade han fram ur mina gömmor och öppnade. Mycket effektiv ung man. 


Snorig och med kladd i ögonen ger hon sig i kast med att tugga i sig julgransdekorationer. Kanske hon bara ser dåligt?


Tylla har demonterat nedre delen av granen. Jag hade förutsett detta och hängde bara tåliga saker där. Men när en dotter av min ätt bestämt sig, då kan vad som helst hända. Jag var inte i rummet när det hände men maken berättade livligt hur han såg henne sträcka sig efter en röd kula, kasta den med full kraft i golvet så att den studsade upp en och en halv meter i granen och krossade en riktig glaskula. Vad ÄR oddsen på det? Hon överträffar alla andra barn med den bedriften. Jag borde stoppat vid tyggranen helt uppenbart och inte släpat hem (lät maken släpa) en 2,9m hög gran. Det kommer bli intressant detta. Hon åt upp ett dekorationshjärna också. Det var en lågoddsare i och för sig men ändå. Varför kan hon inte leka med leksaker? Varför tillverkas leksaker?
Mina barn är iallafall helt ointresserade av dem. Utom Edgar och hans Anny bösch förstås. 




Hur är detta ens möjligt?

Tylla har diskat i toaletten också. Då skrek jag rakt ut åt maken: Stäng toadörren FÖR HELVETTE! För jag har påpekat nödvändigheten i detta säkert fem gånger idag. (Och även andra dagar, typ sedan vi fick barn för fem år sedan). Hur svårt kan DET vara?


Frank har skött sig ganska bra. Jag kan inte på rak arm komma på att han förstört en enda grej idag. Tvi, tvi. 

Nu ringde maken och berättade att det är ishalka och att en bil snurrat vid Brommaplan, kör försiktigt alltså! Jag noterade detta redan vid 10-tiden idag när jag var och handlade. Fullständigt livsfarligt ute nu. 

Ja, nu ska jag inte plåga er mer. Jag har saker att göra, spännande saker, som att plocka arga små fåglar från golvet, sopa i köket, stryka små skjortor och passa så att lilljäntan inte kryper in i öppna spisen eller krossar resten av julkulorna. Tur att man älskar julen för det är för mycket jobb faktiskt för en stackars ensam kvinna med en hel cirkus.

GOOOOOOOO JUUUUUUL!




Precis när jag ska gå upp för trappan för att lyssna efter Frank så hör jag en krasch. Tylla har då fått tag på stora handdrejade fatet med alla apelsiner. Och JA, jag fotar detta fast det är full panik. Så att ni ska kunna förstå hur jag har det här i julstöket. Hon vann idag, ma petite fille terrible.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar