lördag 7 februari 2015

Baka kaka av kaka



En tre kilo tung Snickerscheesecake med Oreobotten...


Jag har noterat ett nytt fenomen. Att baka kakor av kakor eller godis. Jag förstår inte riktigt denna trend. Man vill alltså bjuda på eller laga sig något hemma MEN till detta måste man köpa färdiga grejer...Inte en shake n´n bake utan färdiga godisar eller annat som man sedan ska omvandla till något annat.

Ni har säkert redan noterat detta men jag kör vidare.

Min make fick en gång för länge sedan smaka på en Snickerssås. Den serverades till vaniljglass. Det låter onekligen gott men jag förstår inte poängen. För man kan ju smälta choklad eller rent av med hjälp av kakao göra en chokladsås, göra en kolasås och sedan strössla jordnötter över...

Igår fick dottern för sig att göra en cheesecake och bjuda på efter middagen. Jag uppmuntrar verkligen att de lagar mat själva och övar men Snickerscheesecake med Oreokaksbotten...vari ligger själva övningen? Det känns dessutom som om det blir väldigt mycket dyrare än att göra det ordentligt.

I min värld köper man digestivekex (ja jag vet, helt inkonsekvent, men detta är ett amerikanskt påfund), färskost, gräddfil med mera och sen lagar man en kaka från scratch. 

Dotterns kaka tog en väldigt lång tid att laga, den fick vila över natten och ännu har vi ej avsmakat underverket. Däremot har jag provat några smulor från botten för springformen och dess kant var lite osynkade (dvs de kom från två olika set) och jag fick bända loss kakan på morgonen... 
Den ser väldigt god ut, men som sagt det återstår att se.

Jag anar att vi kommer se mer av detta. Det kanske kommer pizzakebab? Man beställer hem en pizza, häller kebabkött, alla såser och sallad i och vips! En hemmakebabpizza! 



Nu har vi smakat....det blev ett rungande NEJ! på den. För söt utan riktig smak. Jag råder er att googla voltaires vardag och snodd cheesecake, där hittar ni ett perfekt recept på en riktigt god kaka!

Ha en skön söndag! Nu ska jag ut i skidspåret snart!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar