lördag 25 oktober 2014

Då var det klart!

Där ligger den, min tomt!!!!


Vi har sålt vårt hus. Vi har skrivit kontrakt på en tomt. Slutet på en era, början på vaddå....ett helvete utan like?
För lite så kan det kanske bli om man läser vad andra upplevt när det byggt själva. Vi gör det som vanligt lite svårare för oss än andra gör. Vi tänkte bygga arkitektritat, på riktigt. Och med vi menar jag JAG. För jag är så envis, ger aldrig upp och nu hade jag att i sinnet att jag ville bestämma allt själv. 
Tomten ligger högt på en sluttning och har lite sjöutsikt. Den är lite besvärlig men ger också ganska stora möjligheter till lek och upptåg. Jag vill ha gräsmatta på framsidan med växthus, fruktträd och bärbuskar. Baksidan får vara skogsliknande (minus träden för utsiktens skull). Det hela ska omgärdas av avenbok/gunnebostängsel och på skogsdelen bara stängslet. Så att inte barnen rymmer vid första bästa tillfälle. Eller vargen kommer och tar mina höns!

På lunchrasten skrev jag på kontraktet. I bakgrunden den fina stenläggningen i Vällingby centrum (inte city som några dårar hittat på!) den kommer jag sakna.

Banken bjöd på segt motstånd och in i det sista var det oklart om det skulle gå vägen men som vanligt kom min mamma som en räddande ängel och avgjorde till vår fördel. Tack morsan, du äger verkligen när du sätter den sidan till. Och till Handelsbanken....ni har haft ett år på er med detta, lite mer koll hade man kunnat vänta sig. Men som sagt nu är det i hamn. Väntar på sjösättning.

Det roligaste kommer först, rita ett hus. Sen kommer bygglovsångest, markplatteångest, stomresningsångest och så vidare. I juni lämnar vi vårt hus till nästa familj. Det blev inget boende för ensamkommande flyktingbarn, det känns bra. Även om den extra miljonen hade varit trevlig så ville jag helst att en ny familj skulle komma att bo i och älska mitt fina hus som vi slitit så med sedan vi köpte 2009. 

Jag funderade ett tag på varför jag kände att flyktingbarn i huset hade varit fel. De skulle utöver själva huset och den 8kvm friggeboden bygga ett Attefallshus på villatomten. Det hade nog ändrat husets och tomtens karaktär en aning. Men mest ville jag att huset skulle få förbli som det var tänkt, inte slå ut alla väggar, riva den vackra öppna spisen, ta bort skjutdörrarna som har etsade glas med fågelmotiv från 50-talet....jag ska fundera lite mer kring detta för var vill vi att dessa människor ska bo....någon annanstans...men var?
Det faktum att företag tjänar så mycket på att härbärgera flyktingar/asylsökande gör att alla större hus nu som säljs blir eftertraktade, och de erbjuder mycket pengar för de vet att de kan få igen dem snabbt. 

Nog om det. 

Jag är återigen ensam, maken jobbar till midnatt idag igen. Jag ska försöka tänka fram mitt kök. Det är bästa rummet i hus för mig. Jag ser framför mig hur lusten att laga mat ska återkomma med det nya köket som är anpassat för en familj om åtta individer. Vi funderar på en restaurantdiskmaskin. Långa programmet tar 1,5 minuter....korta 60 sekunder. Vilken tidsvinst för mig. Det estetiska blir problematiskt men det får arkitekten lösa. Vi ska ha en stekhäll också som på en hamburgerbar. Nu kan vi inte ens få plats med våra två stekpannor på spisen samtidigt. En extra toalett till ska in också. Man måste rusta för Calici...då behövs mer än två toaletter!!

När barnen rester utomlands önskar jag mig alltid ett vykort. Min älskade F skriver brev till mig. De är vackert skrivna, fint dekorerade och fyllda med härlighet. Tack älskade Friday, jag sparar dem på ett hemligt ställe!

Nästa ämne.

På Instagram lade jag upp en bild på middagen som skulle in i ugnen. Två gårdskycklingar fyllda med godsaker, omgivna av morötter, skogschampinjon och smör. Då fick jag ett meddelande från en följare från annat land. Han skulle avfölja mig på grund av att jag åt döda djur.
Jag svarade att det var inte middag utan begravning. Han blev lite vänligare och sade att likväl inte trevligt att visa upp dödade djur på Insta. Jag försvarade mig med att kycklingen varit, glad, fri (nästan sant), ekologiskt uppfodrad och att vi i Sverige var väldigt petiga med djurhållningen. Att det är petigare med den än med hur barn har det (apropå den mördade 8-åringen som inte Socialtjänsten behagade rädda).

Där stannade konversationen från min sida. Senare tänkte jag att jag kunde klämt till med att även sallad skriker när den dör. För det gör den. Allt som har celler som kan signalera inbördes har ett varningssystem för resten av organismen. Således skulle man nog kunna säga att den lider. Det blir svårt för militanta veganer att överleva i en sådan värld. De äter väl bara självdöda saker av vegetariskt slag. Jag funderade när jag gick på toaletten över hurvida nötter begåvats med ett nervsystem. För om de inte har det blir det ju den självklara födan för veganer framöver. 
Egentligen gillar jag tanken på att frukten hasar ned från träden, ger upp sitt liv och blir föda. 
Jag gillar inte köttindustrin, vill inte veta hur det går till men anar att det är illa. Jag blir mer och mer vegetarisk och ekologisk för var dag. 
Tyvärr hörde jag väldigt tidigt imorse en finsk professor (kvinna!) som hade synpunkter på ekologisk mat av bl.a hälsoskäl. Jag uppfattade inte allt utan kommer få höra om det för vid det tillfället var klockan sex på morgonen och de tre minsta spelade inte med om jag säger så...

OK, det var väl allt just nu, jag ska lägga Edgar nu och försöka hålla mig vaken tills maken kommer hem vid 01.00, det är en utmaning. Imorgon ska vi ut och titta på tomten. Mamma och pappa följer nog med. Plan B är att locka dem att flytta efter. Så hela min orginalfamilj bor på ön. Jag hoppas jag lyckas med det. 

Och om du inte redan gör det, följ mig på Instagram vardagbyanna. Där är jag som en normal bloggare, skriver max tre meningar...;)

Vi ska snåla på vissa saker. 20000kr kostar en ytterdörr. Men jag vill ha denna. Jag ska måla den svart med linoljefärg! Upcycle!


1 kommentar:

  1. Härligt Anna,Grattis! Det ska bli så spännande att få följa er väg till det ultimata superhuset som jag är övertygad om att ni kommer att fixa!! :-) Ann

    SvaraRadera