lördag 13 december 2014

Vatten över huvudet?


Jag sufflerar och ser skitsur ut. 

Jag ska försöka skriva under dagen. Luciamorgon check. Första gången på många år som det blev av. Jag får smita iväg en minut i taget, så ingen märker något.

9.03: Frukost avklarad, fötter filade, nagellack på tår check. Nu ta tag i väckning av tonåringar. Därefter frisör. Nu ropar maken. Fan! Han kom på mig direkt.

Jag återkommer...

12.27: En vän har ringt för att höra att jag inte dör. Ett par har magsjuka. Barndomsvännen influgen från Shanghai igår kväll meddelar att hon kan komma.
Nu tar jag en break i tre minuter för bloggande och påsättning av mer ordentliga kläder. Mer chokladtomtar behövs. De har gått åt till mutor. En luciakrona inlånad av granne som också var bjuden men hade bättre saker för sig!?! Således är totalen folk konstant. Jag hör oro från nedre plan. Klart slut, över.

to be continued

13.15: maken tar Tylla på sovtur. Småpojkar lät henne inte sova ifred. Nu nästan klar med allt utom upplägg och visning av kardemummagrädde. Hittar denna (bild) och inser att mörka krafter jobbar emot mig. Hör från undervårningen att Pissenisse är i farten igen. 


Over and out.


14.26: Dags att klä sig för kvällen. Lussebullarna ska hämtas också. Två av sex barn sover. Jobbigaste Nissen klarvaken och kastar Anny Bösch. "Aaaattaaaaaack, bom. Om några minuter kommer maken ur duschen. Då är han strax kalr. Jo han fortsatte med avloppet idag....JAG ÄR MYCKET TACKSAM FÖR DET!!! TACK TACK TACK!

Babysteps. 

Roger.


Här sitter en del av gästerna, det blev väldigt många barn!


21.46: Alla har gått ligger i sängen. Av den dåliga uppdateringen antar jag att ni förstår hur det blev. Hektiskt. Jag är helt matt nu men lycklig. Jag hoppas alla vill komma igen nästa år. Jag hoppas till och med på ännu mer gäster för tre familjer fick tacka nej på grund av sjukdom mm.

Maken är utmattad och jag planerar för nästa års Luciatåg...Jag kan konstatera att mer övning av barn och kurs i krishantering kan behövas när viss unges Staffanssärk försvinner. Jag noterar även att avklippt spetskant inte gör ett Lucialinne till ett Staffansdito. Jag skulle gett det till Lilla M som gärna ville istället för sure Frank att mest på en back öl. Jag hittade Desserten när 3/4 av gästerna gått. Här en bild på den.






Ännu senare hittade jag de stiltonfyllda dadlarna...Ja det finns alltid utrymme för förbättring. 

Det var en härlig mix av människor, några nya vänner andra gamla, vissa sedan 40-talet år tillbaka. Jag hade jättekul även om svetten stundtals lackade i pannan. Men så är det. Man måste slita lite, det har man igen i längden. imorgon äter vi dadlar och fruktsallad. på måndag med...











Jakob passar Tylla, otroligt duktig barnvakt, sin vers kunde han riktigt bra också! Julgran och ljusslinga från fantastiska IKEA!


Tack alla härliga människor som kom ikväll! Ni är alla välkomna om 364 dagar!
A






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar