fredag 29 november 2013

Nu jular vi!


Jag har inte skrivit något vettigt på tio dagar nu, dels beror det på datatrassel på grund av havererad skärm i efterförloppet av dotterns fest...Dels graviditeten som bokstavligen suger musten ur mig, dels att vi blivit utan spis och vatten sedan i måndags då ovan nämnda dotter slog till igen och spräckte induktionshällen.


Det har varit en tung månad med ringanden till försäkringsbolag och annat. Nu börjar det arta sig, vi har ersatt hela bänkskivan faktiskt. Det kändes riktigt bra. Jag gillade aldrig den gamla som var en nödlösning. Nu har vi valt ek, trots att jag egentligen är lite trött på det. Men det blev mycket varmare och behagligare med den än den fula grå laminaten med aluminiumkant som låg där innan. Senare ikväll kommer en elektriker och kopplar in spisen. Vi hade trott att det bara var att köpa en IKEA-spis och sen koppla in den i befintliga tre fas uttag som vi installerade då vi renoverade för fyra år sedan, men se så enkelt ska det inte vara. Spisen saknade helt sladd och det var inte någon trefas så nu fick vi snällt vänta och äta hämtmat . Ganska vilsamt på ett sätt att slippa laga mat, men att inte kunna diska annat än i duschrummet är värre. Disken hopar sig nu på alla avställningsytor i huset och jag längtar tills vattnet är på igen och jag kan köra några maskiner.



             
                Före...                                              Efter!



Bygga hus



Igår var jag återigen på tomten vi vill köpa, denna gång tillsammans med arkitekten. Han gjorde tummen upp och tydligen behöver vi inte spränga här. Det passar mig för jag tycker att man ska följa naturen och inte göra onödiga ingrepp om man inte absolut måste. Sen blir det nog billigare också vilket alltid är välkommet, framför allt eftersom den här tomten är snäppet dyrare än den förra. Så nu håller vi andan och hoppas vi kan få köpa den och snart dra igång med husritning och inredningsdrömmande.





                            Söker inspiration
                          

Jula på


Idag ska julen flytta in i vårt hus, iallafall en aning. Min barndoms jular har gjort mig ganska mätt på röda dekorationer, plasttomtar och glitter. Jag älskar dock fortfarande julen och vill gärna göra fint och traditionell juligt för mig och min familj. Jag väljer bara bort det värsta skräpet och gör det lite naturligare och enklare. Vad gäller ärvda dekorationer som är underbart vackra och sköra försöker jag blanda in dem så gott det går utan att det blir cirkus. Varje år frsöker jag ha något slags färgtema och på så sätt kan man ha olika julhängen olika år och inte överhänga granen. 

I år ska jag ju dekorera butiken också och det ska bli både roligt och läskigt. 



                            Uppladdning
                            


Jag gillar belysning i form av små varma vita ljus. Gärna i en grön mossa, gran eller buxbom. Jag inhandlade två batteridrivna elslingor av transparent plast och snodde runt en och gran här hemma. Jag antog att det var vitt ljus men när elen slogs på var ena rosa och den andra multifärgad. Inte glad över detta men lät det vara eftersom mina två killar, 4 och 3 år blev helt överförtjusta och nu ägnar dessa ljus stort intresse varje gång vi passerar ytterdörren. Estetiken får vila och barnen är nöjda.








Trevlig advent!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar