måndag 18 november 2013

Det lackar mot jul

När man har butik gäller det att ligga steget före, julen planeras i juni, vårenoktober ungefär. Det tar lite tid att vänja sig vid det. Nu har min butik funnits i ett halvår och det är mycket svårare att sköta en butik än man kan ana. Löner, bokföring, inköp, lagerhållning, skyltning, marknadsföring och inte minst kunder som man ska serva...

Jag har en jättebra personalstab som är ung och alert. utan dem hade det redan gått åt pipsvängen. I dagarna ska det skyltas inför julen och jag har varit några vändor på IKEA, Lagerhaus och Åhléns. Lagerhaus har jag inte besökt så mycket tidigare men där finns en hel del fina och roliga grejer. Åhléns är en gammal favorit, ett tag kändes det som om allt hemma hos oss kom därifrån. Textilen där är väldigt fin.

På IKEA hittade jag egentligen inte så mycket, det vanliga, lite presentpapper, en fejkad granslinga och roliga pepparkaksmått. Måtten är gjorda så att kakorna kan stå upp. Lite extra att ha vid pepparkakshuset. Jag hittade också ett fint tyg, som jag antar ska användas som väggdekoration, med en vintrig gran. Jag hade gärna köpt den men det strider lite mot min snålhetsprincip att köpa ett tyg som man bara använder en kort stund och sedan packar ned i en låda. Om jag ser den på rean efter jul kanske kanske jag slår till för den är verkligen jättefin!













  
                 Foto Karin Foberg, jag gjorde huset



Idag ska jag baka lussebullar. Jag har varit på gång med detta i tre dagar nu men ej kommit till skott. Det beror på barnen, husvisningar och allmän matthet. Nu på måndagen ska det ske iallafall!

Jag har haft svårt för saffransbröd under hela livet. Det skyller jag på min mamma. Hon lagar fantastiskt god mat men bakning är inte riktigt hennes starka sida. Det hindrar henne dock inte från att ideligen baka...

Under hela min uppväxt plågade hon oss med stenhårda, tunga saffransbröd. Hennes bror undrade om hon hade avtal med dåvarande Skånska cement. Han vågar säga sådant för han är 2m lång, väldigt vältränad och har vapenlicens.

Vi andra teg och led. Sen helt plötsligt var det som om hon fick en uppenbarelse, receptet granskades och det visade sig vid jämförelser att  förhållandet jäst - mjöl var fel och därav utebliven jäsning. Numera bakas luftiga bröd i föräldrahemmet. Nu väntar vi bara på att hon ska lista ut hur man undviker att allt som bakas är svart på undersidan.

Jag följer bakrecept till punkt och pricka. Bakning är inget för folk som skjuter från höften. När jag lagar mat är jag lite cowboy och det går nästan alltid bra. Jag har lärt mig att väga mjöl och det gör allt mycket lättare. En dl ska väga 60g. Där viker jag inte en tum.

Så fort alla barn är på respektive skola ska degen sättas.





Snart klart för pensling och gräddning

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar