fredag 28 mars 2014

Boken som inte blev av

Egentligen skulle jag vara författare nu men av alla möjliga anledningar blev
det inte av och här sitter jag med en massa text...Så jag tänkte att jag kan dela med mig av mina favoriter här. Jag kommer släppa både texter och bilder lite vartefter så håll utkik.

Ett tag jobbade jag på en krog i Stockholm. Där stötte jag för första gången på cheesecake när det var något nytt och fräscht. Det är en trestegsraket som inte går jättesnabbt att göra men det är heller inte svårt. Man får lyssna på radion under tiden.
Jag tycker fortfarande att den här kakan är den bästa av sin sort och Affe, jag ber om ursäkt så här 20 år senare. 
All ära är din!

SNODD CHEESECAKE
Botten
15 digestivekex
50 g smält smör
1 msk socker
1 msk kanel
Krossa kexen. Rör samman alla
ingredienser
och packa botten hårt i en springform.
Grädda 5 minuter i 175 grader.

Lager 1
200 g Philadelphiaost
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 ägg
Blanda allt utom äggen till en jämn
smet. Ha sedan i äggen och rör
återigen tills smeten är jämn. Det
blir snyggare så. Grädda detta 20
minuter i 175 grader.

Topping
2–3 dl gräddfil
2–3 dl creme fraiche
en gnutta socker
1 msk vaniljsocker



Blanda alla ingredienser och rör helt slätt. Detta är mycket viktigt 
för slutresultatet. Låt kakan svalna innan toppingen bres på. Grädda i 225
grader i inga minuter alls nästan. Ett telefonsamtal och allt är kört.
Här ska det inte bli någon färg alls toppingen ska bara stelna lite.

Lossa kakan genom att skära längs kanten med en kniv för annars är
det risk att den spricker när den svalnar. 

Et voila! Världens godaste cheesecake!







HALLONSÅS
500 g tinade hallon
1/2-1 dl socker
2-3 msk vatten
Mixa de tinade bären och passera dem genom en sil. Detta kan du hoppa över
vid tidsbrist men såsen blir lite lyxigare om den är passerad. Häll fruktmoset i en kastrull och värm det på låg värme. Häll i vattnet och smaka av med socker. Ta mindre socker om den ska serveras till något sött, då
blir det fräschare, annars är det bara att ösa på!




Här skulle det ju vara en bild på kakan...
men jag har ingen så håll till godo!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar