torsdag 17 april 2014

Hur tänker folk egentligen?









I flera dagar har jag haft ingen impuls alls att skriva något men nu utlöste en konversation med äldsta dottern (17 år) en kaskad av saker som jag känner för att skriva om.

Sedan jag öppnade butiken har jag på ett ibland smärtsamt sätt lärt mig att vara tydlig. Har man anställda som man vill ska göra något kan inte förmågan att uttrycka sig tydligt nog understrykas. Jag har sedan jag var liten fått höra att jag hoppar flera tankesteg när jag ska berätta något, jag antar att folk hänger med och har samma bild i huvudet som jag har. Så är oftast icke fallet. Dock finns undantag...t.ex min vän Frida som oftast tänker exakt som jag;). Även när jag tänker fel hänger hon med...en nästan otäck egenskap som nog hör ihop med att vi vuxit upp tillsammans! Jag har några till som jag klickar bra ihop med mamma t.ex fast Frida överträffar alla.

Nåväl, idag skulle jag vara supereffektiv tänkte jag. Igår kokade jag nämligen ihop salva till två vänner som har lite/är lite torrisar. Det är en enkel procedur men faller oftast på att folk inte har bivax hemma i regel. Det skulle bli en bilfärd med tre stopp där jag avlämnade salvor medans yngsta dottern sov i bilen. Fanny (17) hade önskemål om att bli hämtad sist för att hon skulle hinna komma i ordning. Curlare som jag är bistod jag i detta. 

När vi väl är framme vid hennes destination visar det sig att det gått fortare än väntat. Jag ber henne då springa in i affären för att handla de tre saker jag behöver; kaffe, våtservetter och aceton. På så sätt slipper jag och ännu mer tid är vunnen för mig. Hon ber mig smsa så att hon inte glömmer i butiken. Kaffe, våtservetter och ACETON!! Tre saker...på tre minuter!
OK jag smsar men blir under tiden sugen på ekologiska nötter och lägger till detta i smset. Efter en kort stund kommer hon tillbaka. Jag får höra att hon äntligen fått tag på den muesli hon velat ha som jag misslyckats med att köpa. Däremot kom smset fram för sent och några nötter blev det inte.
Det har köpts fem paket muesli av fel sort och visst krångel i maskineriet har uppstått mellan dottern och mig. Hon anser att de sorter jag köpt bara innehåller havregryn och socker!
Efter en väldans massa tjafs om detta gjorde jag egen (utan innehållsförteckning men jag kan här avslöja att basen är havregryn och sockret förekommer under täckmantel, som honung) som hon åt med förtjusning. Hon sticker iväg för att ta tunnelbanan till stan.

När jag kommer hem och packar upp har vi en granola à la svindyr som framförallt innehåller havreflingor och socker (under täckmantel) och sen 2% hallon och ännu mindre kakao...OK! det går an ibland. Sen hittar jag en burk med snabbkaffe, och det är här jag får inspiration till dagens blogg, hur tänkte hon nu? Vi har i princip aldrig snabbkaffe hemma. Det står en nödburk här som har minst två år på nacken. Hon kokar själv alltid kaffe med bryggaren. 
Jag drar iväg ett sms och får svar att jag skulle varit tydligare. Jag skriver tillbaka att om jag bett om snabbkaffe hade jag skrivit just det och detta är både dyrare och fel. Hon replikerar och när jag tittar igen på kvittot är det dessutom dekaf!! Alltså helt poänglöst kaffe, 100g för 55kr, som hon köpt.

Diskussionen fortsätter och avslutas med en kommentar om hur detta väl går att jämföra med mammor som inte kan köpa rätt muesli. Där avslutades smsandet med puss. Jag bifogar bild för att ni ska förstå.


 
Bildbeviset!







Här kommer kopplingen till det jag inledde med, behovet av tydlighet. Fast jag i detta exempel är ganska säker på att jag har ALLA på min sida så illustrerar det att vad jag tycker är självklart inte nödvändigtvis är det för en annan. Har man en ickefungerande telefon men väl bredband och ska ombesörja att telefonen fungerar är det i min värld ganska självklart att använda mail för att kontakta operatören. Det kan jag säga är inte självklart för alla. Så jag drar ett djupt andetag och skriver ett TYDLIGT sms till butiken för att få dagens bestyr genomförda. Inga roliga ord, inga omskrivningar utan rakt på sak. Ta väska, ta med hem, jag hämtar!
Att avsluta med Tack! brukar kännas bra. Kram har jag provat.....Det blir för intimt och jag tror att man ska hålla lite lite distans till varandra så att inte positionerna blir otydliga. Därmed inte sagt att jag inte gillar mina anställda! För det gör jag, jag tycker att alla tjejerna nu är super, glada och tjänstvilliga. Bara det att vi inte tänker likadant och att jag faktiskt bestämmer. Det är ganska svårt att vänja sig vid för mig. Jag är alltid mån om att alla ska få vara med och bestämma men när det gäller mitt företag och mina grejer vill jag att det ska vara precis som jag vill och de gånger jag vikt mig blir jag inte nöjd. Det är en svår konst för mig att lära mig detta. 




 





Sedan romarriket (säkert innan dess också) har man kokat salva på olivolja och vax. Jag, som är motståndare till gifter av alla slag och har en släng av hälsofascism över mig, anser att om man inte skulle kunna tänka sig att äta något så ska man heller inte kleta in sig i det. Därav gör jag egen hudvård. Det är superenkelt, man kan göra det jättesvårt men sån är inte jag.
Jag tipsades om en härlig bok i ämnet och köpte genast den... Lisens Örtspa heter den! Där finns så mycket inspiration så man blir nästan galen. Jag har bara gjort skrubbar och kokossalva ur den än så länge men drömmen är att göra lut och tvätta med detta! Det kommer, kanske samtidigt som jag får höns!?!
Receptet på salva är 1 del vax och 3 delar olja. Värm i vattenbad, rör tills det är en jämn smet. Häll på burk, håller sig rätt lagrat väldigt länge.

Man kan själv anpassa konsistensen genom att tillföra mer olja då blir den mjukare eller tvärt om mer vax. Då blir det cerat.

Jag använder ekologiska grejer såklart, olivolja från affären men bivaxet har jag köpt hos en biodlare i närheten och det är ju extra härligt. Man kan hälla i eterisk olja om man vill när soppan når 70 grader, jag tog lime denna gång.





     Allt du behöver....



Jag avslutar med en bild på min lunch, i brist på de ekologiska nötterna. Det är en Mozartkula au nature...

#granola #bivax #salva #olivolja #barn #småbarnsliv #kaffe #missförstånd #tonåringar











GLAD PÅSK!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar