fredag 2 maj 2014

Kalasförberedelser







Vi går mot kalas här hemma. På söndag smäller det. Pojkarnas avdelning från förskolan ska komma och en grannpojk är också bjuden. Det är en sann utmaning för mig att ställa till med kalas. Jag tycker det har blivit värre med åren. Det verkar finnas en ny kalastrend, att föräldrar bjuds in...och att det ska lekas ordentliga lekar. Jag kan inte minnas att föräldrar var med förr, jag kan heller inte minnas att det ordnades annat än ätbart, drickbart och eventuellt en fiskdamm. Men av de kalas som gått av stapeln på sista tiden framgår att det är nya spelregler. Jag tänker inte vara sämre jag. Fast några föräldrar bjuder jag inte in, börjar barnet gråta/vägrar i dörren då är det ajöss! Det ska inte vara tråkigt att gå på fest, då får man vänta tills man blir lite större.

För att kunna hantera situationen har jag har engagerat de tre äldsta döttrarna som lekkoordinatorer. De ska ansvara för var sitt lag, barnen blir som mest 16 och det blir ca fem barn i varje. En lagom stor grupp tänker jag. Förhoppningen är att det blir sol så att vi kan vara ute, det underlättar städningen efteråt men försvårar uppsikten på vår rymningsbenägne treåring.
Bakpå inbjudningarna har jag skrivit en hemlig bokstav som barnen ska komma ihåg. När de välkomnats ska de få välja ut sin bokstav i en korg och sätta upp den på långa väggen i hallen. De olika bokstäverna bildar meningen: Nu blir det fest! Jo, jag vet att det inte räcker till med bokstäver men det beror på att det börjat två nya på förskolan och detta har inte jag uppmärksammat ordentligt. Till på köpet har de sina hyllor på ett annat ställe så det märktes inte när vi delade ut korten. Det löser sig säkert!




Gubbar doppade i blå sweet melt och strössel

Vi börjar nog med att äta grillspetten bestående av köttbullar, minikorv och potatisbollar. Till det dricker vi saft blandad med bubbelvatten för jag är något av en läskmotståndare. Tårta är beställt av Edgar som nog egentligen bara är förälskad i idén av en tårta för jag har aldrig sett honom äta någon.  Det blir en gräddtårta med hallonsylt och banan. Blå skrift i gelé och två såna där sprutgrejer man tuttar på. Avslutningsvis blir det strösseldoppade jordgubbar och marshmallows på pinne.










Barnen ska få tävla i frågesport. Jag har försökt tänka ut frågor som det finns en chans att de kan besvara...av typen Vilken nalle har kompisar som heter Nasse, Christopher Robin och Ior? 1) Björn Borg 2) Bamse 3) Nalle Puh....visst är jag rolig!?!

Vi ska använda alla våra roliga apparater också! Vi köpte in en såpbubblemaskin till vårt bröllop (då det regnade och floppade) som sedan dess stått på dagis. Den ska nu stå ovanpå entrén och välkomna barnen. En fråga ska sättas i ett rökfullt rum. Maken tyckte varsin ficklama skulle delas ut och hjälpa dem hitta i röken...ska bara hitta fem ficklampor med tillhörande batterier först men bra tänkt Peter, det tar sig! Alva (snart 13) tyckte att hon skulle sitta utklädd till häxa inne i det mörka rökfyllda rummet och skrämma dem....nja, då får vi nog sociala myndigheter och alla föräldrarna på oss. Jag tänker att hon kanske kan söka sommarjobb snart, på Grönan!!. Rök räcker nog till ensamt för att höja stämningen. Rökmaskinen köpte vi till ett 11-års kalas för några år sedan och det var ren tur att inte brandkåren fick rycka ut då. Barnen körde den för fullt sprang runt och gallskrek så att jag trodde att grannarna skulle larma!

När tipsrundan är klar ska alla få en guldpeng som ska lämnas i betalning vid fiskdammen (men kommer hamna i deras påse när de får napp) det var väl otroligt pedagogiskt?






Sedan blir det fri lek. Jag tror egentligen att det är det barnen helst gör, river ut alla lådor och tittar igenom alla leksaker. Så skulle iallafall jag gärna göra om jag fick gå loss hemma hos mina vänner.

Jag återkommer med bilder när allt är över, om jag överlever!

Ha en trevlig helg!

#kalas #barnkalas #jordgubbar #fiskdamm #frågesport #tiprsrunda #såpbobblor #rökmaskin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar