söndag 1 juni 2014

Husplaner del 4

Planerar inför flytt, vitt siden vid huvudändan var väl inte min bästa idé...
Vi förlorade en budgivning i måndags. Det gick överstyr och trots att vi ville ha huset så vek vi ned oss. Det var läget som lockade, inte själva huset. Det var katastrof. Det bästa hade nog varit om det brunnit upp så vi hade kunnat börja om från början. Hela huset behövde renoveras. Det enda som funkade bra var källaren i princip. Där hade vit färg och två nya väggar gjort susen. Att renovera hade gått på minst en och en halv miljon.

Det märkliga när man ska flytta är hur man ändrar sig hela tiden. Det började med att vi ville ha sjöutsikt. Vi skulle bygga eget. Helt plötsligt får man ett mail om en sjötomt och vips är man på väg att köpa ett ruckel med parklik tomt och massor med utsikt. Imorgon ska vi titta på ett nytt hus som är LJUSBLÅTT...Ja vi får väl se hur det går. Det är för litet, kanske för dyrt och nyrenoverat på ett sätt jag inte gillar. Och har en värmepump som jag hatar för jag tycker det susar.

Men det positiva är att jag har hittat ett Attefallshus jag gillar som var överkomligt och får ange tonen på det hus vi bygger/köper och renoverar. Jag är som vanligt lite ur fokus, tänker på uthuset i första hand...

Jag börjar dessutom bli en jäkel på att läsa på snedden. Nästan alla detaljplaner scannar mäklarna in på snedden, vad är det om? Och skitlitet så man inte kan läsa. Undrar om det finns en baktanke här!?! Mina döttrar i talbar ålder har mycket synpunkter. Det ska vara walk in closets och nya möbler...Fanny har sagt att hon har räknat till 6000kr för hennes rum. Det är kanske inte så farligt men jag undrar varför hon behöver nya möbler...hon har ju en hel garderob full med inredning. Kläder funkar ju superbra som överkast, matta och lampskärm...Har jag nämnt att jag har gått i strejk igen? Jorå men jag föll till föga lite idag då maken är på fest med skolan...jag fixade undan det värsta i köket för jag hade inte någonstans att ställa nappflaskan på. Dessutom var barnen så snälla och söta att jag inte hade så mycket att göra. Därför röjde jag på matbord och köksbänk och satte igång diskmaskinen. Inte för att vara hjälpsam utan för min sinnesfrid. Hjälpsamhet är inte bra just nu. Det är för övrigt en enkelriktad gata.

Jag tog bort det värsta av leksakerna på golvet i hallen också så inte P snubblar, bryter handlederna och slår ut framtänderna när han kommer hem inatt. Det vore olyckligt. Men det kanske är lösningen på mina problem? Att bryta båda armarna! Å då kan jag ju inte hushållsarbeta. Det får bli min plan B, att dra på mig okynnesradiusbrott.

Fanny tyckte att jag kunde börja skräpa ned lite också. Där maken brukar vara. I hans säng, på hans skrivbord och så. Jag berättade att jag jobbar lite så redan fast genom att dumpa hans grejer där det kan störa honom. Till exempel packar jag hans skolväska full med saker han kastat på golvet. Kalsonger, snorpapper, skitiga strumpor och pappersskräp. Min förhoppning är att han i skolan ska ta fram en bok eller något och då ska hans stinkande lortiga tubsockor ramla ut så han skäms och aldrig någonsin kastar strumpor på vårt golv. 
Jag har också tänkt ta hela vår garderob själv. Hans kläder ligger ju ändå lika bra i tvättstugan. Nästa hus ska vara garderobsfritt. Alla kläder ska användas som golvtäckning. Då blir det varmt och gott samt att man slipper leta så mycket.

Vad mer kan man rationalisera bort? Skåpluckor. De står ju jämt på vid gavel. Bort med dem. Skoställ, alla skor står nedanför. Blommor, de vattnas ändå aldrig.

Detta var en snabbblogg för nu ska jag se på film med maken och jag vågar inte visa vad jag skriver...

#feg #strejk #hus #flytta #fokus #troddejagvisstevadjagville #nujävlarskahärkopplasav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar