torsdag 29 maj 2014

Snabbpyssel för superstressade..



En salig blandning av IKEA, Svenskt Tenn, egen design, Åhléns och linne från Alviks måleributik.


Jag är en hopplös samlare. Fast inte av allt. Bara användbara prylar. Såklart.
Tyg är en användbar sak. Om det är snyggt, annars är det bara en hyllvärmare. Jag har ett helt skåp fyllt av tyger. En del av dem har jag ärvt av min farmor och andra äldre släktingar, resten har jag köpt själv på second hand eller i äffärer. Gärna som stuvar.
I det skåpet ser det ut ungefär som i resten av huset. Fina dyra tyger, arvegods och sen loppis, IKEA och Åhléns mestadels. Ibland är allt vikt och färgkoordinerat men större delen av tiden bara intryckt huller om buller. Jag skyller det på tidsbrist. Hade jag möjlighet skulle allt vara i fin preussisk ordning och gärna katalogiserat.  

Efter lite motighet här hemma med det mesta fick jag lite tid för mig själv och kunde få ihop mitt lilla flaggspel som jag längtat efter att göra. Det ska matcha vagnskyddet jag sydde i förra veckan när jag fick en ny vagn av mamma.
Jag beställde drygt en meter tyg från Svenskt Tenn, Elefanter av Estrid Ericsson, i svart linne. En utsvävning jag vet men ibland måste man få tygporra lite. Varje gång jag ser de små elefanterna blir jag riktigt glad. Ett bra köp med andra ord. Jag är en riktig sucker for Svenskt Tenn, det har jag varit i ett tjugotal år nu, enda sedan jag fick min första bricka av min exmans farmor, Inga. En helt underbar människa som tyvärr dog förra året 99 år gammal. 

Hon var en trogen Svenskt Tennkund och jag fick massor med tyger och annat av henne under åren. Vi hade väldigt lika smak beträffande tyg, färg och form. Hon är väldigt saknad. Jag ser dock noga till att bevara hennes saker vi ärvt och att berätta om henne för tjejerna så de inte glömmer. Söta Inga!

Hur som helst blev det en stor bit elefanttyg över och då bara måste jag sy lite till. Jag fick idén att sy lite lulllull som T kan titta på när hon ligger där och jollrar. 
Ett flaggspel kanske! Vardagen blir lite kalasig och mina små stuvbitar kan komma fram ur garderoben och göra mig glad. Pyssel som faller mig i smaken är sådana som är enkla och snabba att göra och inte bara är en utsmyckning. Utsmyckning utan funktion är inget för mig. Då har jag hellre opyntat.
Jag har sytt några flaggspel tidigare i olika färgställningar. Ett hänger i vardagsrummet, ett i butiken och min ene brorson har ett blå-grönt som gardin i sitt rum. 

Man behöver ju inte konstra så mycket egentligen men jag är väldigt petig när det gäller sömnad och det blir vändsytt, pressat och snedslå att få ihop det hela med. Har man riktigt bråttom, inför ett kalas till exempel, behöver man ju bara klippa färgsprakande bitar och sy ihop på rad utan att fodra. Eller bara klippa i papper och sy rakt över. Expresspyssel liksom. 

Här kommer en mycket enkel instruktion för alla som har haft syslöjd kan utan tvivel få ihop detta lätt som en dans.







Du behöver:

Ett gäng tyger som passar tillsammans i liknande tjocklek så de går lätt att sy ihop.

Passande tråd till de flesta tygerna alt. olika trådar beroende på petighet och hur mycket tid man har över.

Vass sax, nålar, snedslå och en lite kraftigare pappbit.

Jag börjar med att vika pappret och klippa en snygg mall. Tänk på att en för spetsig triangel blir svår att vända ut och in snyggt. 

Om tygerna är skrynkliga pressa innan du klipper, det underlättar.

Klipp tygbitarna och lägg ut dem i den ordning du vill ha. Tänk på att du måste göra dubbelt så många!




När du är nöjd, sy ihop tygbitarna räta mot räta. Klipp bort överflödigt tyg i triangelsn spets. Då blir det snyggare resultat. Vänd ut och in, pressa.
Mät upp snedslån och klipp. Vik upp den och lägg "flaggorna" en efter en i vikningen och fäll över slån. Nåla. Placera flaggorna något överlappande så att de hänger ihop. Sy en rak söm över snedslån. I varje ända fäste jag en avlång knapp som passar med vagnen och då är upphängningen klar. Gör man ett större flaggspel behövs ju inte det för då häftar man eller spikar fast den rakt igenom snedslån.

Klart!

Ganska bra present när man går bort.


Tylla supernöjd och in style!

#pyssel #DIY #sy #flaggspel #elefanter #stuvar #estridericson #samlare





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar