onsdag 6 augusti 2014

Mat som passar i den rökdoftande sommarhettan


Galna naglar och tidning, till höger resultatet. 



Gurka och vattenmelon



Idag hade jag tänkt städa och rensa upp här hemma. Vi har nämligen fått in tre nya intressenter på huset. En visning är alltså nära förestående mitt i totalkaoset.
Även om den stora brandsaneringen med efterföljande renovering är i full karriär planerar jag alltså framåt december.

Det var extremt varmt i huset när vi vaknade. Värmefläkten i hallen gör det nästan olidligt att vara inomhus. Alla som är hemma nu sover huller om buller i vårt sovrum, the master bedroom, som det så fint heter. 

Maken drog tidigt till jobbet, jag tog två killar till dagis och sen var det bara jag och lilla T kvar. Hon är så lätt att ha att göra med att städa och röja med henne i släptåg är inga problem.
MEN. Ryggskottet från helvetet är tillbaka. Big time och ganska snart insåg jag att allt måste läggas på is. Jag klarade tvätten men det var allt. Jo jag plockade lite ur resväskorna för jag hatar att ha packning liggande på obestämd tid i hallen. Men sedan bestämde jag mig för att gå ut och handla mat och därefter hoppas få en paus när lillan sov.
Så blev det också. Jag bläddrade igenom två tidningar, hittade ett recept jag tyckte passade till middag i denna stekhetta och målade naglarna (väldigt sällsynt här hemma) i galna färger.


Ord jag var tvungen att översätta...


Lagom till jag ska gå in utbryter polisiärt kaos här. Helikoptrar, polisbilar och hundpatruller. Ett inbrott visar det sig och jag hade nog sett något så polisen kom hit och frågade. Jag började må lite illa då. Det var så varmt, jag hade druckit dåligt och sen blev jag lite orolig. Klänningen klistrade mot kroppen och jag gick in och satte mig och dottern framför AC:n i sovrummet. Då börjar jag känna röklukt. Ringer brandmansbrorsan i hopp om att få höra att det inte brinner just i mitt kvarter. Han har också känt lukten trots att han bor ganska långt bort. Han gissar på en skogsbrand. Och så var det, fast inte här utan den i Salatrakten. Det har spridit sig lukt med vinden. En brasa till här hade nog blivit droppen! Jag kan alltså inte vara varken inne eller ute.

Jag tar en iskall dusch, dotter nummer två kallas hem som barnvakt och hon får ta T och hämta på dagis, jag slocknar i sängen. Antagligen hade jag fått värmeslag light för jag mådde verkligen illa. Dock repade jag mig efter två timmar och två liter vatten.

Maken kom hem och jag började med den efterlängtade middagen, Salade Mixte. Receptet kom från Elle à table som min härlige pappa köpt till mig innan vi lämnade Frankrike. Fantastiskt inspirerande och lätt mat som passar sommaren. När det är så här varmt blir jag knappt hungrig, bara sugen. Detta passade perfekt. Även maken gillade, DET är bra betyg på sallad!

Här kommer således receptet, lite modifierat för allt fanns inte i butikerna jag besökte.....DET händer inte på franska landsbygden!

Salade Mixte för 2-3

En stor ask blandade coctailtomater
1 ask/påse machésallad eller annan god sallad
Olivolja
en nypa socker
torkad oregano
1/2 gurka
1 röd paprika
2 skivor vattenmelon
50g oliver
3 ägg (helst pocherade men kokta duger gott)
1/2 rödlök
2 msk kapris och dess lag
salt
svartpeppar ur kvarn

Fetapasta
200g fetaost
1 vitlöksklyfta
en knippa färsk körvel (som inte fanns)
jag tog gräslök istället ca 1 msk finklippt


Gör så här: Koka/pochera äggen. Halvera tomaterna. Stek dem på låg värme i olivolja, tillsätt socker, salt och svartpeppar. Skala gurkan och skär den i stavar. Kärna ur och strimla paprikan.Skär rödlöken tunt Tärna vattenmelonen och häll alla ingredienser på ett stort fat.

Pastan: Mosa fetaosten, häll på lite av kaprislagen, hacka vitlöken fint och gräslöken. Gucka ihop det hela så det får en grynig konsistens.

Strö pastan över salladen och sist toppar du med äggen.
Jag serverade baguette till som vänts upp och ned i den resterande oljan efter tomatsteket. Urgott!

På kvällen ringde min äldsta dotter och mina föräldrar från Biarritz....de satt vid havet och mös, inte varmt så de dog tydligen...Imorgon blir det nya tag. Då ska jag till sjukgymnasten för att få en ny rygg. Min gamla säljs, nej den fås mot hämtning faktiskt! Kom å hämta!

#brandrök #polisinsats #värmeslag #salademixte #vattenmelon #elleatable

2 kommentarer:

  1. Man glömmer väldigt fort bort den där otroliga sommarvärmen, tyvärr! Det har gått fyra dagar sedan vår extremvärme försvann och nu är det bara vanlig sensommartemperatur igen. Jag tyckte om att gå och pusta, äta melon och klirra med isbitar i glaskannor. Men det är skönt att sova på nätterna. Tack för ett fint recept! Den där salladen ska jag gör i helgen, den verkar riktigt bra. Lycka till med din rygg idag. Det blir bättre, ska du se.

    SvaraRadera
  2. Hej Boel!
    Ja vi glömmer fort, det är felet med människan! Vi lär oss aldrig....Och måste göra våra egna misstag;) Men idag bär det av till sjukgymnast. Denna rygg ska renoveras. Vad roligt att du gör salladen, den är fantastik! Annars brukar jag göra en med ädelost och päron när det är så här varmt. Med denna var mer läskande. Har du en hungrig make hemma ta mer ägg....kolesterol verkar vad som krävs för testosteronet att hålla sig på en bra jämn nivå...Och det är ju inte så konstigt!

    Hej hej!

    SvaraRadera