lördag 13 september 2014

In vino veritas

Älskade Frank gillar att hoppa hage, denna gång med "skatanj", på Råsunda IP.


Naturen alltså, så genialt och vackert!


Min äldste son Frank, genial och vacker han med!


Dag sex av min ensamhet. Idag hade vi middagsgäster. Middagsgäster med barn. Middagsgäster som också har olika uppfattning om ansvarsfördelning och annat. De är jätteroliga och vi träffar dem mer än några andra faktiskt. De bor nära också så spontana middagar brukar det bli. 
Jag berättade lite om våra kvällsrutiner och om hur jag börjar tröttna på att alltid sitta ensam om kvällarna. (Detta är ju bra för bloggandet men kanske jag skulle behöva lite tid med maken också?).

Maken i andra paret berättade då att de hade samma diskussion hemma. Han somnar medan frun dukar upp ost och vin...
Han resonerar som så att det är hans gåva till hustrun, egentid. Skratt utbröt och jag föreslog att jag och hans hustru då drar ut på stan (när makarna snusar)..karlarna kan ju klara sig själva och dela upp nattvaket mellan sig. Det tyckte min väninna var en utmärkt idé.
Det finns dock ett problem och det är att mitt bloggande tar det cirka 30-40 minuter och sedan vill jag avsluta med världsfrånvänd tv. Två dagar i följd har jag försökt se första avsnittet av den belgiska thrillern Salamander. Jag har sett inledningen och en minut in, därefter har jag trynat in. Så något vidare sällskap på krogen vore jag nog inte.

Vi hade iallafall trevligt ikväll. Jag hade lagat kreolsk gryta och de tog med efterrätten. Barnen skötte sig mer eller mindre själva. De gör gärna det när man inte bryr sig om dem. Mat, vin och pladder i lagom doser. Tända ljus till och med. 

Det blev lite gnälligt med killarna på sluttampen och maken gick för att natta F. Då hör han att skruttan, som lagts tidigare, skriker och jag tar ned henne till köket. Hon vägrar somna och jag sitter till slut med både henne och E i knät. E somnar dock och jag får bära upp honom till hans säng. 
Där ligger maken i kalsonger. Han har alltså planerat att avvika och lämna mig med gäster och två skrikande barn. Inte OK. Han vill heller inte flytta med mig till ett fallfärdigt hus på 70kvm för att downsizea!
OK jag är något av en optimist, det blir väl inte av men ändå!? Kan man inte vara lite openminded? Bara pyttelite. 




      

    


Idag har jag varit på fotboll. Dotter nummer tre är målis i ett av Sveriges bästa lag för flickor 01 (ja, jag är jättestolt över henne). I strålande solsken. Kan det bli bättre? Jo ens lag kan vinna, men annars var det superbra. 
Råsunda IP har aldrig varit så städat. Min femåring sorterade alla pinnar, kastanjer, tomburkar, planksnuttar och plastbitar på hela norra sidan. Sen byggde han en skateboardramp av några bräder och åkte i den på en kvarglömd sportdrycksflaska. Kreativiteten är det inget fel på iallafall.

Alla barn är i huset i helgen. De kom igår och två av dem har inte synts till, de ser på partiledarutfrågningar. Är det en ny fluga eller? Att 17- och 15-åringar ser på och intresserar sig för politik...jag brydde mig inte om sådant vid den åldern. Nu är jag desto mer intresserad, men någon utfrågning har jag inte hunnit med.

Jag tror det räcker så för idag för jag hör att ni inte hinner med att läsa mina inlägg...det är inte bra, jag vill ju det. Att ni ska hänga med och käfta emot också. Så jag lär mig något. Framförallt vill jag veta hur man löser sömnfrågan för barn (hur de sover mer och lugnare utan medicin) och män (hur de håller sig vakna efter åtta och går upp när något låter). 

Imorgon blir jag nog omhändertagen av mamma. Jag råkar fylla år och det blir lunch i mitt föräldrahem. I år hoppas jag faktiskt på en present också. Har önskat mig ett fint halsband från en härlig butik i gamla stan...vi får väl se. Jag ska hinna med att rösta också. Det är alltid lika pirrigt. Vi går nog en i taget så det inte blir kaos och man röstar fel på något sätt. Det är viktiga grejer det där. Om man bara kunde slippa alla som stod utanför och såg så snälla ut och vill ha ens röst skulle allt vara finemang. Jag hatar sådant, att bli "påhoppad" alltså. Bort med sådant. Tror de verkligen att de kan påverka en på väg in i vallokalen...crazy!

Å vad e re hära för bild??? Jo jag sover, men bara för att han råkar vara vaken vid sju på morgonen och jag inte är det betyder ju inte det att jag sovit 12 timmar jag med. Som ni ser är jag redao att dra...Easy get away kallas det!

God natt, hoppas jag...read about it in the morning!
a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar