torsdag 9 oktober 2014

Genussoppa

En favorit som kommit i skymundan




Först fotade jag den högra...sen den vänstra. Man vill ju gärna glänsa lite när det ska visas på nätet...den finns på muesum faktiskt. Jag kan säga att den är livsfarlig bara. Glödhet och vatnnet fräser ur pipen så köp den för all del inte!!



Norra Europas största hall? Den är vanligen totalt belamrad med jox. Mina grannar kände inte igen sig sist...trodde vi byggt om när det var så städat.



Pust, stånk, flämt! Jag har tillbringat morgonen ihop med en fotograf. Huset skulle fotas inför försäljning. Jag har sedan en månad flaggat för detta. Mina medboende har faktiskt fixat biffen om än efter många påminnelser hot om indraget barnbidrag och annat. Men nu är det klart! 
Har man som vi väldigt många rum är det inte helt lätt och man tappar gnistan då och då när man ramlar över en dammig ceriserosa kashmirstrumpa som NÅGON bara kastat av sig nån gång för tre veckor sedan. Eller när man tar bort iläggsskivan i matbordet och upptäcker "grottmålningar" och tuggummin under. Trött. Blir. Man. Av . Det.

Avklarat nu iallafall och huset är helt uppochnedvänt! För saker har klämts och tryckts in i hålor och skrevor. Vi kommer nog aldrig hitta allt igen.

Mitt i allt detta får jag mail från fantastiska förskolan. Föräldrarådet har tyckt till. Bland annat har föräldrarna tyckt till om att det ska läsas genusneutrala böcker. Jahapp! Då var vi där. Kommer det bli HEN efter nyår månne?
Pedagogerna vädjade till föräldrarna om tips på genusneutral barnlitteratur för det kände inte till så mycket. Jag tipsade snabbt, med vändande post som vanligt, om Stina Wirséns Vem...Städar, blöder, sover inte och så vidare för de minsta barnen. För de större, ja då blir det knivigare. Om inte dessa fantastiska pedagoger känner till det, i en förskola som ligger i framkant. Ja då vet jag inte ens om sådant finns i någon större utsträckning? För vi måste väl kunna leverera mer än 5-10 böcker?
Jag tänker att en klok pedagog kan läsa Astrid Lindgrens värsta böcker i klassen min pappa är kung över Kurrekurredutterna och förklara hur saker ligger till. Man kan ju Läsa Pippi!!!! Där har vi en tjej som inte håller sig till några könsregler. Även om Prussiluskan och övriga gör det. Man får vara uppmärksam och hjälpa barnen, det är ju det vi vuxna är till för!

Sen skrev jag ett mail till. Lite mer personligt till chefen om hur trött jag blir på att så mycket ansvar för våra barns uppfostran läggs på dem.

Jag har den bestämda uppfattningen att det är föräldrarna som ska uppfostra sina barn (och visst är barnenpå förskola/skola många långa timmar, kanske mer än med föräldrarna?) men det visar sig ju allt som oftast att barn gör och blir som sina föräldrar. Anammar deras matvanor, läser lika mycket eller lite, dricker lika mycket eller lite, röstar samma och har liknande intressen. Mycket sällan har jag tyckte att mina barn har drag av förskolepedagogerna.

Jag har alltid litat på utbildad personal inom skolan. Jag saknar ju nämligen sådan själv. Alltid har jag förvånats över att människor som är helt outbildade i ämnet pedagogik verkar ha så mycket kunskap om just detta. Jag som är medicinare, lite odontolog och inget mer har i stort sett inget att säga till om när det gäller ekonomiskateorier, militärstrategi, brokonstruktioner eller mekanik. 
Om en bro är ful kan jag ju kommentera den men jag kan inte säga något om kvaliteten. Såklart ska man kunna fråga och ha synpunkter på saker man tycker verkar felaktigt men jag litar iallafall på att förskolechef/rektorn kan sin sak. Gjorde jag inte det skulle jag byta skola eller ringa skolverket.

Detta strider ju på intet sätt mot att man såklart ska göra bra saker i förskolan, följa senaste forskningsrönen och anpassa sig efter sin samtid. Att inte cementera könsstereotypa rolle, mobbas, slåss, säga fula ord eller bara äta chips och glass...Det klarar ju människor av alldeles själva i hemmen.

Så vitt jag vet finns ännu inget som tyder på att könsneutralitet är bättre än vårt vanliga sätt vara. Tvärt om finns många barnpsykologer/psykiatriker som oroas över att barn inte får en könsidentitet. Visst, detta kan komma på skam. Men vi vet inte! Det är en experimentlåda än så länge. Jag vet att jag är konservativ men jag tror mer på att förklara och utveckla det demokratiska stråket istället. Alla lika värde!

Vidare skulle gömda platser på gården byggas bort. Så att ingen skulle bli kränkt där. Jag tänker att skolan är en försmak av världen och vi kan ju inte ha full kontroll på allt som sker överallt alltid. Inte om barngrupperna ska fortsätta växa i den takt de gör. 

Det kom återigen en uppmaning om att hålla barnen hemma för att undvika onödig smittspridning. Kanske vänta en dag extra och inte ge barnet Alvedon och kasta in i verksamheten....? Kanske hålla båda eller alla tre syskonen hemma då man kan förmoda att alla bär samma smitta? Karantän typ, som man tänker kring infektionssjukdomar...på sjukhus när man är ett proffs.

Jag läser allt detta och tänker. Några föräldrar sitter i rådet. De vill säga till andra föräldrar. Håll dig hemma med ditt sjuka barn för våra barns skull! helt OK uppmaning. Jag håller med. Jag tänker...hur är man som förälder när man tycker att ett sjukt barn med lite febernedsättande medel ska vara på en extremt ansträngande plats för jag kan inte ta en dag ledig från jobbet som jag får (nästan fullt) betalt för???

De säger också; bygg om utegården så att några av de andra föräldrarnas barn inte ska slå våra....Det finns alltså barn som har lärt sig att kränka, slå och säga fula saker till andra...Hm. Jag vet att mina barn ibland bitits, sagt fula saker och smackat till någon. Detta faller tungt på mig känner jag. Men vi slåss inte hemma, vi säger inte så fula saker till varandra. Vi älskar varandra! Kanske detta är ett sätt att bli vuxen på? Att testa saker man sett eller hört, blivit utsatt för och se reaktionen hos en annan? 
Kan det vara en del i att växa upp? Jag vet inte och för all del bygg bort alla vrår. Eller ha mer personal alternativt färre barn på förskolan så kanske vi slipper detta?
Återigen faller detta tillbaka på oss som samhällsmedborgare. Detta är utvecklingen vi har tillåtit. Att inte prioritera barn. Eller gamla för den delen! Vi är egotrippade och ser inte den stora bilden. Som vanligt!


Älskade skåpet som jag köpte i smyg! Och mina sönderhackade stackars möbler.Lulu Carter skulle bergis kalla det eklektiskt...eller näe, skandinaviskt ljus med inslag av ärvda och loppade grejer.


Människor är olika. Män och kvinnor ÄR INTE LIKADANA. Vi har olika hormonuppsättning och det styr oss. Framförallt efter puberteten då hormonerna är i full galopp! Min mamma har alltid tyckte att kvinnor är vida överlägsna männen. Vi kan ha fler bollar i luften, vi är mer stresståliga, mer empatiska och massor med annat som inte har handlat om smink, hår, smala midjor, stora tuttar osv. Utan bara ren prestation. 
Men som sagt olika. 

I dagarna meddelas Nobelpristagarna att vi tycker att de är förträffliga. Många hittills har bestått av samarbeten. Bästa samarbetetena uppstår när man kan olika saker och kompletterar varandra. Det räcker väl med det tycker jag. 

Jag gick på dagis (och då hette det verkligen så) på 70-talet. Jag vet inte om genustänk fanns där då. Kanske jag hade bytt däck om vi haft könsneutrallitteratur då....I DO NOT KNOW!

Hur som helst. Poängen här är att det är vi, människorna i detta samhälle som måste ändra oss. Det är inte pedagogerna i skolan. Jag kan inte förvänta mig att mina döttrar inte ska dra tyngsta lasset hemma. För de kommer antagligen att känna igen och vara bekväma i att kvinnan sliter ihjäl sig, blir grinig och får höra att hon är en tjatmoster. De av mina döttrar som har en annan pappa än Maken kanske får det lättare. De ser att han städar och lagar mat...eller han har ju städhjälp förresten. Men han lagar mat, har matkasse. Men han tvättar helt själv!!! En mycket kapabel man! Jag hoppas verkligen att mina barn lär sig att vara demokratiska för det är det jag tycker allt handlar om. Att alla har samma rättigheter, möjligheter och att vi berikar varandra! 

Nu stack jag ut hakan här känner jag. Det gör jag då och då. För jag kan inte hålla käft! Jag skulle bli en usel politiker. Jag skulle åka ut efter en vecka...som hon Boethius eller Benkö. Men jag har rent mjöl i påsen, har aldrig knarkat eller stulit. Jag körde lite fort förr men det har jag slutat med nu för jag vill inte dö i förtid...jag fuskar inte med skatten och ljuger ALDRIG (om det inte handlar om godis och annat skit). Jag kan erkänna att rubriken är snodd, eller lånad av Jesper på Stunder av lycka. Han har skrivit mycket roande om sin familjs renovering som tydligen är helt ERROR!

Och ja, jag vill att ni kommenterar om ni tycker OLIKA! Olika är bra, och att man talar med varandra! Inte göra som jag skrivit om förr, hålla tjäft och gräva ned ilska, skicka arga mail till varandra och gadda ihop sig! UP FRONT! The Full Monty och alla andra bra engelska uttryck som beskriver detsamma! Varför finns inga sådana på svenska??? Vilken brist! oj vad det flödar, nu måste jag fota en tröja jag lät göra för 10 år sedan...den säger allt!

Aloha!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar