tisdag 12 november 2013

Novemberrusk



I helgen gick det vilt till hemma hos oss tydligen. Äldsta dottern hade fått lov att ha fest för sina gymnasiekompisar. Mycket motvilligt kan jag erkänna. Jag maken och fyra barn inhystes hos mina föräldrar 300m längre bort på gatan. Vi hade planerat att gå förbi sent på kvällen men via sms verkade allt gå lugnt till och vi kände oss inte oroliga.

Dagen därpå fick vi hålla oss undan till sent på eftermiddagen, brunch skulle ätas och huset städas. Det gick bra,  det var ju Fars dag så vi åt middag med föräldrar och kusiner.

Sent på lördagen tog jag fram min älskade MacBook....det var inte någon bra idé. Bildskärmen mådde inte bra. Någon hade satt sig eller något annat tungt på den och svarta pluppar var spridda över den.

Veckan startade således med att kontakta försäkringsbolag och att försöka få någon uppfattning om hur länge jag måste vara utan datorn, vad det ska kosta att fixa och hur mycket det skulle kosta att ersätta med en ny. Jag har en bok att skriva så datorn är epicentrum i mitt liv just nu.

Så här sitter jag och flyttar runt dokumentet så jag kan se vad jag skriver.

Nu ska jag inte gnälla, samtidigt på andra sidan världen fryser små barn efter tyfonens härjningar och jag har skänkt pengar dit men borde väl egentligen ge ännu mer när jag tänker efter. Nog om detta tråkiga.

Här är iallafall en bild på mitt lilla elände!






Nu till härligare saker! Jag lyckades få med maken på tomtspaning igår. Vi letar efter den optimala placeringen för mitt/vårt drömhus. Den ligger väldigt nära det vi tidigare tittat på som vi då förälskade oss i. Denna är dock ännu bättre, fast mer livsfarlig!

Den ligger högt med strålande utsikt över vattnet, faktiskt åt två håll men långsidan i söderläget slutar med ett stup. Inte kanske det bästa för en familj med iallafall tre småttingar som klättrar och beter sig. Maken konstaterade torrt att den även är livsfarlig för festande tonåringar och det har han nog rätt i. Flyttar vi dit blir det mur, häck och staket. Kanske elstängsel också...?

Det för mig osökt till val av häckväxt. Jag har två favoriter, hårt tuktad thuja eller avenbok. Jag lyckades övertala min mamma att plantera avenbokshäck när de gjorde om trädgården. Den är så otroligt fin på sommaren och eftersom den inte fäller sina löv på vinterhalvåret ger den även insyddsskydd då. 
Mamma hatar städsegröna växter, hon tycker det blir kyrkogård av det hela. Jag håller inte med, jag älskar täta gröna formklippta häckar som ser ut som sammet eller mossa. 
Hur som helst skulle inte det passa på den här nya tomten jag suktar efter. Den har en vegetation som påminner om lövskog och sen några risiga enar, lite syrener och två ganska stora ekar. Så om vi slår till blir det avenbok. Den kan jag för övrigt också tukta och grannen kanske uppskattar att vi inte bygger igen hela utsikten.

Det jag tycker man ska tänka på när man planterar häck är att inte snåla. Det kan man göra genom att plantera för glest eller genom att välja för små plantor. Då får man ett dåligt skydd och man får vänta till pensionen innan man har den häck man önskar. Då är det nog bättre att satsa på spaljé eller staket tror jag. Då har man snabbt skydd och det kostar inte lika mycket som en häck.

Jag ser fram emot att utforma en trädgård från noll. Tidigare har jag flyttat till hus som redan haft en anlagd trädgård. Visserligen har två av husen varit trädgårdsmästarvillor och hyfsat ordnade men jag skulle vilja dra upp ritningen själv. Jag skulle vilja ha en trädgård som rymmer odlingar, växthus och plats för att sitta och läsa en bok. Träd finns så skuggan får man gratis, kanske även en lekplast för små klättriga barn.

Vita Sackville-West har inspirerat mig och jag skulle gärna ha en trädgård som hon ritat. Vita blommor och gröna blad räcker väldigt långt. 
När det blir dags har jag tänkt att avdela trädgården med häckar för att få lite olika rum, det är svårt att planera något alls än men drömma kan jag ju!

Nu ska jag ta lite paus innan barnen anfaller, det blir nog ett avsnitt av Downton Abbey...

Au revoir!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar