fredag 15 november 2013

Nya tag!







Fredag, sista dagen i arbetsveckan. Jag hade tänkt att dra upp skisser inför torsdagens möte med en förläggare men inspirationen och flowet uteblir. Då är det bättre att städa, tvätta, handla och laga mat. På så sätt kan man ta det lite lugnare när det bränner till med barnen så att säga.

Jag har egentligen allt klart för boken i huvudet, det är bara finlir kvar men jag känner alltid ett behov av att jobba på när jag är ensam hemma. Detta ger mig lite mindre dåligt samvete över att barnen är på dagis.



Min älskade oversizeanteckningsbok



Jag lagade till en favorit häromdagen, pulled pork. Den blev godare än någonsin och idag äter vi blandade rester, jag tar den! Maken ska få en entrecote med köpebearnaise så han blir nöjd men min brysselkål kommer familjen inte undan, inte för att de vill komma undan, det är jättegott.

Tricket med brysselkål är att ta bort den bittra smaken som många har svårt för. Det gör man med hjälp av salt, smör och ännu mer salt! Jag hörde på radion hur man gör, det var en kemist som vetenskapligt undersökt just detta...







Brysselkål a la chemie


Skär av den lilla stjälken, tag bort fula blad, halvera kålen. Lägg kålen i kraftigt saltat vatten och låt koka några minuter. den ska bli lite genomskinlig men ej överkokt. Häll av vattnet.
I en panna smälts smör som ej får bränna men gärna bli lite brunt. Lägg i kålen med den flata siden nedåt och bryn den tills den får lite färg.

Klart att serveras till kötträtter, fisk eller kanske blanda med apelsinfiléer till julbordet!


Pulled pork


När det gäller pulled pork är det det enklaste man kan laga till, allt gör sig själv i princip.

Du behöver fläskkarré i bit, 2 gula lökar, två flaskor BBQ sås, 1 hel vitlök, salt och peppar.

Tillbehör: Frallor 1-2/person, majs, hackad rödlök och gräddfil.

Lägg köttet i en ugnsfast gryta, salta och pepra. Klyfta löken och lägg omkring i grytan. skala vitlöken och fördela kring köttet. Häll över såsen och tjoff in i ugn 150 grader minst 4 timmar, gärna ännu mer!

När köttet är riktigt mört tar du bort allt fett och annat med en eller två gafflar, drar sönder köttet och lägger tillbaka i grytan. Varsågod att äta!




                   


Nu är klockan snart tre och småkillarna ska hämtas. Det ska bli en skön helg med reducerad barnaskara då de två äldsta är i London med sin pappa och tokshoppar antar jag....ja inte har de fått shoppingen av mig iallafall!

Trevlig helg!

Anna












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar