fredag 25 april 2014

5:2

När jag först tänkte att jag skulle börja blogga var det nog för att få skriva av mig. Men här finns ju faktiskt en chans att få ut ett budskap, om någon hittar ens blogg. Så i badet idag tänkte jag att 5:2 dieten skulle kunna vara mitt motto och dragplåster. För tydligen är det väldigt hett just nu med 5:2 dieten och det kanske man ska locka med...en doktor som skriver om 5:2! Hur bra som helst, och lite fult!

Jag tänkte mer att jag skriver fem underhållande och härliga inlägg och så smyger jag in lite tyngre grejer. Då märks det knappt och jag kan skriva om sånt som jag funderar på och räds för också. 

Men för er som läser detta av bantningsskäl, här kommer sanningen!

Det finns ingen quick fix! Man måste ändra sin livsstil. Det är svårt, det tar tid, man måste anstränga sig varje dag, kanske resten av livet och då kommer man må bättre, gå ned i vikt och leva längre. Cancer är kopplat till övervikt, dåliga vanor överlag är kopplat till sjukdomar och död. Så, ät sallad och frukt och fibrer, ingen häslokost det är bara dyrt och kanske till och med farligt. Motionera, sluta röka och snusa och för allt i världen drick inte för mycket alkohol! 
Droger lämnar jag utanför detta moralkaos för det är så dumt att det behöver man inte ens nämna. 

Det lustiga med att jag skrev allt detta är att jag personligen tror att just 5:2 dieten faktiskt kan funka. Resonemanget låter logiskt och vi är ändå gjorda för att klara svält. Om jag mot förmodan skulle banta någon gång skulle jag nog testa just detta! Men för det mesta anser jag att man inte ska banta. Ät mindre rör på dig mer! Nog om det.

Så vilken tung grej ska jag välja idag....jag tycker att herr Putins eskapader är läskiga. Vi lever ju i en udda del av världen här uppe i norr. Det är lugnt och fint, lönen kommer på utsatt tid och gör den inte det får vi bidrag. Krig ser vi på film och vi är övertygade om att vi kommer få liggsår på hemmet. I den största delen av världen är allt detta inte alls självklart. Rent vatten är inte tillgängligt för ca 70 miljoner EU-medborgare. Vi avviker från resten av världen och är invaggade i en trygghet som kanske inte finns. Jag oroar mig för vad Putin och USA hittar på vi är ca 10 miljoner svenskar som visserligen delar ut Nobelpriset....men vem bryr sig egentligen om oss mer än vi? 
Av rädsla för att stöta sig med Ryssland låter man honom ta Krim. Nu ekonomiska sanktioner. Kanske ville alla på Krim höra till Ryssland, kanske massor av ukrainare vill det. Protesterna utifrån verkar inte bekomma herr P. Han tar det han vill ha i bästa stormaktsanda.

Det slår mig att vår verklighet är väldigt skör och det gör mig orolig för framtiden

Jag är glad att jag slipper gå till sängs ikväll och behöva oroa mig över om huset står kvar imorgon och om mina barn ska få mat och vatten. Att bo i Ukraina, Syrien, Sydsudan, Nordkorea, Afghanistan eller på hundratals andra platser på vårt klot är ingen lek. Vi har inte haft det svårt här på många hundra år och vi är ovana vid tanken att något skulle kunna hota vårt sätt att leva. Men vem vet....kanske finns det någon därute som tycker att skog och malm är bra att ha? Eller lebensraum? Det har vi ju gott om än så länge...

Nån matchande bild till denna text kan jag inte finna.

Trevlig helg!

#5:2 #diet #bantning #oro #fred #hönsmamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar