onsdag 14 maj 2014

Husplaner del 3


Kollektionen Bråkig från IKEA


Vi håller ju som jag skrivit om tidigare på att leta tomt. Vi vill byta område. Det har gått lite fram och tillbaka men för några dagar sedan fick vi en liten skjuts. Fast åt husköparhållet till. Ett lite lustigt hus med många rum, en extra lillstuga och framförallt, en underbar tomt. Huset som är från början av femtiotalet ser på bilderna ut att behöva lite kärlek. Inte så att det är ovanligt slitet eller så men valv, aprikosa väggar och engelska ekdörrar är inte my cup of tea. Jag blir lätt entusiastisk, jag gillar ju att inreda och smida planer och vi åkte ut för att kika lite i buskarna. Det var verkligen en fantastisk tomt och ett bra läge. Bara en sådan sak som att det finns uppvuxna gråpäron, hallonland, damm och ett växthus. Sånt är som rent guld för mig.
MEN...fasaden i puts har fel färg, snickerierna är i bajsbrunt, trappan är för smal och när man tittar på helheten finns faktiskt inte en enda grej som jag inte vill ändra på utom läget. 




Mina äppelskott & önskeväxthus




Min mycket kloke bror säger då till mig att läget är allt. Och det vet jag faktiskt.   Men en del av anledningen till vår planerade flytt är att vi hållit på och renoverat här i fyra utan att bli klara och att köket är för litet för en åttapersonsfamilj. Vi gjorde en tjurrusning inför en visning för några månader sedan. Det och den efterföljande tvådagarsstädningen knäckte mig nästan. Det gör jag inte om förrän det verkligen gäller.
Så ena anledningen till flytten går då bort. Kvar finns en önskan om nytt läge. 

Jag har funderat och funderat på detta hus, flyttat trappor, skafferier, murstockar och väggar hit och dit....jag vet inte om vi orkar en renovering till helt enkelt. När jag på allvar funderar på att riva putsen för att smälla upp en kärnvirkesfasad ja då börjar även en inbiten optimist som jag misströsta.

Vi ska gå på visningen iallafall. Om inte annat än för att bekräfta att det är ett för stort projekt även för mig. Skulle det vara så att även mycket mer penningstarka familjer än vi tvekar så kanske det finns en chans att komma över läget till en summa som möjliggör ett större renoveringsprojekt. Som någon annan får utföra!

I vilket fall som helst är vi mentalt och husligt förberedda nu. Jag har till exempel köpt tapeter för två av rummen redan. Har ni sett Ikeas temporära kollektion Bråkig? Den var i ljusa pasteller, harlekinmönster och geometriska former. Nu rear de ut sista tapetvåderna för 19kr styck. Då slog jag till. Tidigare hade jag köpt den harlekinmönstrade till det facila priset 59kr per rulle. Även det otroligt billigt. Och snygga ska jag tillägga, billigt är inte första prio när det gäller inredning för mig. De har även fått in fina nya delar i PS kollektionen, bland annat en Shakerinspirerad list med spår att sätta upp knoppar, speglar och hyllor i. Jag älskar Shaker och köpte för kanske två år sedan en liknande från Helgo på Formex. Den har tyvärr inte hamnat på väggen ännu men snart....vilket år som helst kan jag nog få maken att borra upp den..Nu kanske en jämställd person undrar varför jag inte gör det själv. Jag gör det inte själv för lite jämvikt på arbetsbördan ska det banne mig finnas. Och dessutom har jag inte bestämt mig för bästa platsen än. 
Köket var den första impulsen men vårt kök har inte en rak vägg som är tillräckligt lång för att det ska bli snyggt. Nu är vi dessutom lite på väg härifrån så det har känts onödigt med hål i väggarna.








Vad gäller vårt hus har de sista bitarna gjorts klart. Jag har funderingar på att måla om en vägg eller två  ett barnrum också. Vi målade för mörkt och jag tror att en ljus vägg skulle ge ett bättre intryck. Vi beställde en luftavfuktare på nätet igår och när den är på plats ska det vara klart. 

Om vi nu flyttar blir det fjärde huset jag renoverar från scratch. Jag börjar bli rätt bra på det. Lite trött också. Det hus jag gjorde helt själv fick bara vit färg, ett nytt IKEA-kök, lite kakel och slipade golv. Det tjänade jag nästan en halv miljon på när jag sålde. Jag köpte huset väldigt billigt på grund av det dåliga skicket, ingen ville köpa. Jag ser ofta möjligheterna och har tidigare inte tvekat inför jobbet.  Med mycket små medel kan man göra stora förändringar. Är man lite händig klarar man väldigt mycket själv. El och vatten däremot. Där låter jag experterna få jobba.

Så i helgen smäller det alltså, jag har bett föräldrarna ta barnen för att gå på visning med barn är ingen god idé. Man ser ingenting och är bara stressad över att barnen ska välta något eller så. 

En liten tur på tomten ska jag också ta, kika på växthuset och spana på växterna. Maken är ganska ointresserad av trädgårdar men till och med han gillade detta. Kanske mest för att han inser att om det redan finns ett växthus så slipper han bygga ett av alla fönster jag fick när grannen bytte förra året....kanske...

Jag återkommer i ärendet. Var så säker. Och jo om A från förskolan läser detta så läs inte föregående inlägg.OK???

#växthus # #flytta #IKES #bråkig #helgo #odla #renovera #inreda #50-tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar