torsdag 28 augusti 2014

Att söva barn


En, två, tre, fyra, åtta NEEEEJ, en, två, tre, fyra, fem, sex, sjutton, "nej sju", NEEEEJ!!

Redan igår flaggade jag för att jag behövde hjälp med nattning av barn, Mamma ringdes. Hon lovade komma efter jobbet. Hon har kvällsmottagning på torsdagar vilket innebär att hon är hemma vid sjutiden. Perfekt timing. Lilla T sov då så jag hade goda förhoppningar om att det skulle gå smärtfritt ikväll. Och det var där allt började gå snett antagligen. Att ta ut segern i förskott. Det är inte OK enligt världsalltets lag om  jämviktsförhållanden. För om man blir lite för nöjd och glad då måste det genast rättas till. Som uttrycket gud straffar somliga med detsamma (läs när man gör ice bucket challange och inte donerar och då får en skallbasfraktur av soptunnan som man riggat tre våningar upp och väger 300 kilo)..eller som i boken tre män i en båt.

Innan jag hinner få ordning efter kvällens matintag i köket börjar hon skrika, Tylla alltså, inte min mamma. Jag hämtar, min mamma föreslår ett byte av barn. OK. Jag och pappa (som också har anslutit för han är så löjligt barnkär) börjar jaga E för att borsta hans tänder och, ja, fånga in honom. Han vandrar vanligen runt, runt i vårat hus och låter medan han leker med sina smådjur, bilar och (just i detta fall) något som liknade en studsboll men som senare visade sig vara en klump av väldigt dyra plåster jag just köpt. 
Han skriker och vägrar. Jag ger upp och tar istället hans storebror. 


Just denna gång var nog det mamman som var mest "Angry".

Jag läser en samlingsbok av ena systern Wirsén som alla kan utantill. Men idag vill han inte fylla i orden. Han vill räkna. Han räknar ALLT. På varje sida. Väldigt ansträngande och tidskrävande. Så fort något blir fel typ 5, 6, 17, 8...så måste han börja om och rättar jag eller hjälper till är det samma sak. YTTERST irriterande men jag tar chansen och sätter på TENS-maskinen på ryggen och på så sätt gör jag två saker samtidigt. Det är för övrigt mitt favoritsätt att göra något på.
(Har ni sett Seinfeldavsnittet där hans vän George har sex, äter macka och får se på TV samtidigt? SÅ skulle jag gärna ha det. Vilken tidsbesparing!)

F somnar in ganska snabbt ändå fast i fel säng men det kan inte hjälpas. Han får flyttas senare. Tylla har nu helt tappat hoppet om att någonsin återse sin mor och mamma finner det nödvändigt att ta en kvällspromenad i kvarteret.

Edgar har nu mattats av något. Jag får honom med mig upp och vi börjar läsa nya loppisboken om sniglar. Han pekar och babblar så mycket att jag inte kan koncentrera mig på texten men så fort jag upprepar mig påpekar han detta...Märkliga varelser barn! Sen vill han att jag "snurrar" honom. Det innebär att jag masserar honom i cirkar på ryggen och där han tycker att det passar. När han väl somnat återstår bara ett barn. Hon vaggas till sömns trots ryggvärk. Nöden känner ingen smärta. 


Favvoboken just nu, om sniglar. Inhandlades på loppis i syfte att förhindra mer snigelmassakrer. Det har varit ett visst svinn kan man säga. Nu gullar vi med dem och jag nästan kräks istället. Men man ska inte vara sadistisk mot smådjur. De har också ett hjärta!
När alla tre somnat måste jag flytta Frank och sätta en nattblöja på lille E. Därefter kan jag ta tag i saker. Det blir bloggande för hela slanten. Trots att  min dator håller på att avlida. Den har slutat fungera utan laddsladden och nu har den stängt av sig själv tre gånger hittills. Varje gång det händer raderas det som inte sparats och jag får skriva om. Nu sparar jag varannan sekund. Inte alls tidseffektivt. 
Så efter åtta år ger en vit fin MacBook upp:(. Nu måste jag ta makens i silver. Den gillar jag inte alls. Saknar ett R sedan ETT ÅR gör den också. Hur kan man behandla sin Mac så illa? Det förstår jag icke! Så fort jag har råd ska jag köpa en ny fin vit Mac som jag ska älska och inte tappa i trappen som jag gjorde med denna för ett år sedan, nagellack ska jag heller inte drälla på den, eller elda upp med ett värmeljus. 
Den ska få ett stickat fodral med sidenfoder och leva jättelänge. Jag hatar att byta teknik.

OK alla sover jag överlevde (barnen med) och nu ska jag berätta en sista grej. Jag har sytt 40 tvättlappar i vit frotté från det stora möbelvaruhuset. Det funkar superduperextraallt och varför gjorde jag inte detta för 17 år sedan kan man fråga. Alla med bebisar måste nu göra så! 30 kronor kostar det. Väldigt billiga våtservetter med andra ord och en lapp räcker till ett byte! Faktiskt även om det gäller klet. Dag 1, anstrykning 2.

Som i en sweatshop. Syr på rad med min overlock! Wop wop!


Gokväll och vi hörs nog jättesnart tror jag för jag har mer på lager som handlar om knäppgökar...eller knäppa saker som mina gökar gör. Det handlar INTE om att göka iallafall! Det gör det aldrig här!;)

#sova #småbarn #natta #mormor #macbook #stundandebegravning #gräsänka


2 kommentarer: