lördag 15 november 2014

En au pair, en au pair, mitt kungarike för en au pair!

Krysantemumen blommar igen. Jag hade trott att detta skulle ske under sommaren. Tydligen går mitten av november lika bra. Jahaja.
Idag sover maken. Innan han lade sig berättade han att han på jobbet sagt att det var tusen gånger lugnare att patrullera stadens gator en fredagsnatt än att vara hemma med barnen en lördag... Arbetskamraterna hade skrattat. Det gör jag med, NOT. 

När klockan var halv elva och vi varit vakna i fem timmar med blandade skrik och småvrål bestämde jag mig för att göra en utbrytning. 

I hallen vid påklädningen hade jag en ordväxling med nästanfyraåringen på temat "lyssna på mamma". 
-Jag hör dig mamma, sa han.
-Men varför gör du inte som jag säger då?
-Jag hör dig, sa han igen.
-Det är skillnad på att höra och att lyssna, sa jag och kände att jag vann den diskussionen (ja så småaktig är jag).

Några minuter senare satt jag i bilen med alla tre. Frank snodde blixtsnabbt åt sig Edgars älskade och högt värderade slangbella med tillhörande Anny bösch. Stort vrål, illskrik och mycket bråk. Jag backade ut monsterbilen och funderade en stund innan jag ingrep. Min första impuls var att be Frank lämna ifrån sig den. Men det brukar i allmänhet sluta med att han då istället surar och skriker medan Edgar ändå fortsätter att vara arg för det som hänt. Så jag tog ett annat grepp. Jag berättade för Frank att allt elände nog berodde på att han tagit leksaken UTAN ATT FRÅGA, och att om man frågar brukar det gå mycket smidigare att lägga beslag på andras grejer.
Han frågade då Edgar om lov och håll i er! Edgar sa: Ja, det får du. Jättemånga gånger och jättelänge. Han visade upp en hel hand för brorsan. Fem!
Han fick låna den FEM!
Game, set and match till mamman. Vilket genombrott!
Snabbt kontrade Frank med att säga att han ville ha den tills han dog, men då fick jag flika in att det kanske var lite övermage och hotade förstöra hela grejen..Jag föreslog att det kanske skulle räcka med tiden  fram tills vi nådde vår destination? OK, sa han surt.

Puh. 

Den häringa tapeten från Marimekko föll jag för idag. Men det visade sig några timmar senare att den utgått för Läääänge sedan. Om någon sitter på en eller två rullar hör av er, jag köper dem på rot!
Jag är inte världsmästare i någonting alls men jag kan då och då glimra till när det kommer till medling. Jag kanske rent utan skulle kunna bli statsminister!?! Eller som jag nog nämnt tidigare...medla fred i mellanöstern?

Med dödsförakt hade jag packat bilen full med barn för att komma ut ur huset och köpa några kalsonger till den sovande maken. Det kan tyckas helt befängt att ta två bråkiga killar och en bebis och åka och handla. Men oftast är det bäst att byta fokus helt. Det förvillar dem en aning. Vi klarade kalsonginköp UA (Utan anmärkning, läkarspråk). Sen blev det Mc Donalds för varsin glass. Jag försökte verkligen höra efter vad de ville ha. Chokladsås? Kolasås? Naturell????
Frank ville ha utan något. Edgar sa chokladglass såklart. Jag valde att tolka det som sås. 
När glassarna kom visade det sig vara en feltolkning såklart. OK, sa jag och tog en stor sked själv varpå han vrålade att han älskade sådann glass. Game, set and match igen!
Jag använder här tennistermer för vi var på Björn Borg affären. Outleten. Jättebra men fortfarande på tok för dyrt.

Nu är vi hemma igen, lilla T sover helt utmattad i Fannys rum. Frank pysslar med sax, packtejp och vita papper. Han bygger en koja...Edgar sitter mittför, leker med sina små fåglar, kvittrar och kraschar. Han ser en vuxen man skala av överraksningsägg med Anny Bösch i(?). Fem gånger i kvarten frågar han om jag kan köpa Anny Bösch i natten till honom. Dadada dadada da da da da da kabooom.

Nu Tiebreak.


Enda negativa med en outlet är ofta påsarna. Här ett exempel på detta. Man kan undra om jag ens behövde påsen. Den går i vilket fall som helst inte att få av paketet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar