söndag 16 november 2014

Världen brinner




Jag är lättantänd. Framförallt på morgonen. När dagen tagit musten ur mig fram på kvällskvisten är det svårare att jaga upp mig. Just nu tycker jag att världen är väldigt galen. Vi i vår lilla ankdamm förfasar oss över småsaker som till exempel att mjölk nu plötsligt är livsfarligt att dricka och hur det knullas runt i Paradise hotell, resten av världen verkar brinna upp av religionskrig, klankrig, korruption och kvinnoförtryck. En släng av Ebola på det, ja det finns så mycket fruktansvärt i världen att man ibland bara måste stänga av och kanske bli förbannad på att grannen tycker att fejkmarmor är en lysande idé att klä in huset med.


Living on the edge.






Var börjar man ens rota i detta? Kanskeså kallad "heders"problematik? Det har skrivits en artikel om detta som flimrade förbi mig på Facebook idag. Jag har inte koll på när den ursprungligen publicerades. Det spelar ju mindre roll. Där står att tusentals barn/ungdomar i Sverige löper risk att dö på grund av att de valt fel person att bli kära i. Deras föräldrar, syskon och nära anhöriga känner då att de måste tortera, bränna, fräta, hugga och banka ihjäl barnet/ungdomen. Jag släpper det där faktiskt. Det finns inga ord. Detta är ej mänskligt.

Nu har IS förmodligen huggit huvudet av en amerikansk hjälparbetare, igen.Det finns inga ord att beskriva hur kontraproduktivt och vidrigt detta är. Jag släpper det där. 

Kvinnor våldtas i Indien, Kongo,  och i andra länder, (för den delen med även här), på ett så grovt och vidrigt sätt att de dör i efterdyningarna. Jag släpper det där. Jag förstår inte sexuellt våld, jag kan bara ana att det har med den undermåliga respekten för kvinnor och mänskligt liv att göra.

Barn utsätts för sexuella övergrepp via internet. Det är ett undantag i världen att barnaga är förbjudet. Jag har sett barn  bli slagna i huvudet här hemma, då har jag följt efter och larmat. På Eurodisney -01 skrek jag åt en italiensk man som slog sin övertrötte lille pojke i huvudet i matkön vid 23-tiden. Han tyckte jag var galet galen. Jag var arg hela resan hem till Sverige över att vi kan ha EU-regelr för hur formen på en jävla gurka ska vara men det är OK att hela länder misshandlar sina barn!?! Fullständigt barockt!

I vår närhet beter sig Ryssland aggressivt mot oss. Det talas om Nato. Nato verkar ju bra rent spontant men då sätter vi oss kanske i en ännu värre sits, och hur ska det då gå för Finland? Mest orolig är jag över det faktum att vi är en fis i rymden. Vi är endast viktiga för oss själva. Vem i världen bryr sig om en liten befolkning på knappt 10 miljoner människor som pratar ett språk som ingen fattar? Vi har ju bara en massa skog här....Jag hörde någon försvarskunnig person på radion förklara att det är inte Sverige som är viktigt utan vi är så dåligt förberedda att man bara kan komma och flytta in på våra baser. Vi är ett avstamp mot resten av Östersjöområdet. Det känns inte så bra. Putin vill inte ha vårt fina rena och välorganiserade land. Han har större planer, söderut.
Så ja, jag känner mig lite orolig för den machomannen har ju nyss tagit ett stycke land från några som hade det först. Ingen gjorde något. Sen sköt de ner ett helt flygplan med semesterfirande familjer...fast det var kanske inte han, det var någon annan eventuellt som sitter på en luftartillerikanon (eller vad det heter).

Jag skriver bara av mig nu så förvänta er ingen smart lösning på världens problem! Jag känner mig lite patetisk också som ens bryr min lilla hjärna med detta när stora delarna av världens ledare inte gör annat än funderar på detta dygnet runt...Men några saker är helt klara. Vi måste utbilda människor i demokrati, jämställdhet utöver vanliga kunskaper som att läsa, skriva och räkna. Denna utbildning ska inte ta avstamp i någon förbannad religion utan basera sig på vetenskap. 
Det är vetenskapligt bevisat att de länder som är mest välmående på vårt klot är de där kvinnor har samma rättigheter som männen.

Barn ska behandlas väl det ingår ju i det ovan (eftersom barn ju också är människor;)) men ändå. Är det svårt för vissa länder att fatta vad det betyder? Då hänvisar jag till FN:s barnkonvention. Kränkta barn blir kränkta vuxna som har ett behov av att fortsätta kränka andra för att döva sin egen ångest. En ond spiral. Största kränkningen man kan utsätta ett barn för är våld. Aga ska inte finnas någonstans. Våld föder våld.

Religion ska inte styra samhällen. Det blir inte bra, det har vi en hel del exempel på. Faktum är att alla former av ISMER är dåligt för människor. Det har vi också en hel del bevis för.

Frågan är bara hur ska man kunna göra något alls? Jag har ingen aning. 

Det känns kört och jag försöker tänka att det enda jag kan göra är att uppfostra mina barn väl, ge dem kärlek och respekt. Vara vänlig mot andra omkring och hoppas på det bästa.

Om en miljard år finns inte planeten. Man får ta vara på den korta tid vi har kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar