torsdag 29 januari 2015

Pressvisning på Ulriksdals Slottsträdgård


Idag begick jag pressvisningspremiär. Jag hade fått ett tips om denna och tog faktiskt själv kontakt med PR-byrån. Jag gillar ju Ulriksdals slottsträdgård och tyckte att detta skulle passa bra in på båda mina bloggar. 
Tyvärr lyckades Tylla vakna med feber och glans i blick.Ett tag funderade jag på att ställa in men jag ändrade mig i sista stund och det är jag mycket glad åt.  Jag gav henne en sugalvedon och efter dagis bar det av. Det tog nära 45 minuter att komma dit och lilla skruttan somnade på vägen. 
Väl där stötte jag på min ena bästis. Hon var redan klar. Så är det med proffsen, de kommer, ser och segrar innan vardagsbloggarna vaknat till liv. Fast kvart i nio med sjukt barn och till till föris...ganska OK tycker jag nog...



Den där trämojängen med rosa gummiknopp blev jag väldigt sugen på...jag anar att den gör krukor av tidningspapper men jag är inte helt säker. Den hade jag gärna tagit med hem. Kokboken också. Riktigt fin!


Vi började med frukost. En grov macka med ost, paprika och en gassa grönt som flög omkring. Jag var glad att jag slapp nån detoxjuice...då hade det nog tagit över hela inlägget här kanske!?! God äppeldricka och sen kaffe med mjölk och en riktigt god kanelbulle. 

Jag var inspetsad på trädgård och odling, inget annat. Därför blev jag lite förvånad över att se sängar, lampor och annan inredning. Jag hade tittat dåligt på inbjudan helt enkelt. För där ser man ju tydligt både en lampa och en säng...Skräpning fru Voltaire!

Hur som helst, jag tog ett varv i växthuset och hittade flera fina saker och sådant som anknyter till vårt husbygge. 
Första stoppet blev Husqvarna och Gardena. Jag har alltid gillat Gardena och Husqvarna kan väl ingen inte gilla!?! De visade robotgräsklippare. Vanligen är jag av den uppfattningen att man gott och väl kan dra en handjagare. Då sparar man miljön och får motion i ett. Men det var innan jag skaffade mig sex barn och en man utan några som helst intentioner att göra något utöver det mest basala. Så jag har omvärderat. Jag vill ha robot-allt! 
Robottsoptunna som plockar själv, matlagningsrobot, läggabarnenrobot och städaiallahörnenrobot. En sovrobot kanske också skulle behövas för jag klarar även detta dåligt på egen hand.

Det fanns fem olika där. Två Gardena i de klassiska färgerna och sen två mindre från Husqvarna och SEN....Rolls Roycen av robotklipparna. Den hade lysen som en bil, den kunde styras från din telefon, den klarade 3500kvm tomt och en lutning på 45 grader!! 
Min första tanke var att banen kommer vilja åka på den....killen i montern visade på baksidan en vaningsbild. Man ska inte låta barnen sitta på. Å fan! Jag tänker att man kanske inte ens skulle låta män hantera den för jag har erfarenheter av karlar som "bara ska fixa till lite" och nästan blir en hand kort. 

Den var fin och kostade därefter. Maken fick ett MMS: Bara 26000kr... -Ta två!, fick jag till svar. Men med den spräckta budgeten (innan bygglovet ens är klart) blir det nog kanske en 50-årspresent, till maken.



Jag såg en fin köksgrej från Schneider också som vi faktiskt tänkt köpa till köket. Jag gillar inte stickkontakter, de stör. Vår granne har en liknande som man trycker ned i bänkskivan. En sådan vill jag ha. De är inte jättesnygga men hur snygg kan en sådan bli? Mestadels kommer den ju inte synas....eller? Kanske jag är för optimistisk här. Känner jag min familj rätt kommer den stå uppe hela tiden. Kanske detta bara blir ytterligare ett irritationsmoment. Jag tar en tankevända till här.

Den visades hustillverkare och dörrar, några dörrar var lite roliga med stora glaspartier i form av husnummer. Undrar hur det blir om man bor på 131....Men vi har redan en dörr ju, från 1950-talet tror jag. Den ska jag snart ta tag i. Den behöver en karm, nytt handtag  och svart färg. 

Redan när jag åt noterade jag snygga pappkrukor som verkade vara i någon tetrapacliknande material. Hos Nelson såg jag dem igen. De fanns i olika storlekar och man kunde köpa ett potatisodlarset. Komposterbara var de också så det var bara att lämna kvar dem i jorden efter skörd. Om man planterade ut dem i månadsskiftet april-maj fick man skörden två veckor tidigare hela säsongen. I god tid innan midsommar. En sådan låg i min goodiebag. Den ska jag använda nästa år. Mycket fin present!

De hade också nya fina redskap och tygkrukor i rosa toner. Kanske inte direkt min bag men roliga och mycket bra presenter när man går på grillparty i maj!
Jag blev kär i saxen. Med gammelrosa grepp. Att ha i mitt växthus sen kanske.




Detta gillade jag skarpt!




Hasselfors jord, väldigt fint i montern. Man blir vårrusig.




Här Hasselfors igen, dessa har jag helt missat tidigare. Jättefina tramstenar och lustigt nog precis så som jag hade tänkt mig till vår trädgård. Jag har tidigare gjort själv med hjälp av plastfat från stora krukor och vanlig finbetong. Men kanske det blir för mycket jobb för mig att göra 50-100 st? Gillar särskilt de med hål i. Så man får en lite mjukare form och kan plantera något i. Trampnarv kanske, eller en lavendel...




Härliga lite krusiga tulpaner prydde buffébordet. Sådana kan jag tänka mig att plantera till hösten i vår trädgård. Vet inte hur rådjurssituationen är på ön dit vi flyttar. Man har ju matat en del vilt genom åren. Mina fina Queen of night bland annat. Planetera 10 se en...dystert.




Missade helt varifrån denna träbox kom ifrån. men jäkligt snygg är den. Älskar träd i alla former. 




Mikaela Willers ljusstake Barock i ny matt och ljust pastellig nyans. Jag har skrivit om dem förr...snart dags att slå henne en signal känner jag. (Jag säger inget till maken, jag får gömma dem i....nej visst fan, vi kommer ju inte ha någon källare nu...). Å vad den är fin!



Denna låg i goodibagen också. Den kommer komma väl till pass. Jag såg den dock aldrig i växthuset. Måste slunkit förbi. Men den är jättefin och kommer hamna på hedersplats i köket tror jag. Visserligen är det en sekelskifteskopia. Men den känns ändå modern så det kommer bli perfekt. Kanske vi kör sådana i resten av huset också fast i vitt? Bara jag får reda på varifrån de kommer...(har mailat PR-Byrån och kollat igenom hela Usb-minnet man fick men ännu ej fått svar. Återkommer där).




Lilla Tylla i resevagnen, den enda min onda kropp klarar lyfta utan att skrika, hon var så snäll och tålig. Älskade musten och skrek inte en gång.

Supervacker kniv från  franska Opinel i Savoyen. Den har blivit utnämd till vackraste föremålet 1985 tror jag och en liten variant fick man med hem. Den ska jag ha till frukt och gömma ordentligt för den var otäckt vass.



Fin kokbok, sax, sekatör, pappkruka och blomma. Snyggt bord också förresten. Skulle nog passa utmärkt till vårt nya hus.





Till min chokladjunkiemake...från Swedoor.










En mycket generös goodiebag. En av mina favoriter kom med! Klurigt av Beckers att bjuda på macarons, sånt blir jag lite löjligt impad av. Jag valde ut några som skulle bli fina på bild. Det är Nelson, Ceannis, Gardena, Beckers, Opinel, Husqvarna, Ballingslöv, Retap, Swedoor, Markslöjd, Ulriksdals Slottsträdgård (pärlhyacinter, en favorit), och sen den där fina strömbrytaren av unknown make...En läsare, Jessica, talade om för mig lite senare att den och köksgrejen kommer från Schneider. Går att köpa på Clas Ohlsson och K-Rauta tydligen. Tack för hjälpen!




Tyllas favorit, en telefon alternativt trumpet...Nej, det är en aromaterapiprodukt framtagen för bubbelpooler i hemmet. Eftersom jag inte har ett sådant och inte kommer köpa ett heller förrän någon gör en som är snygg ger jag min väldoft till lillebror som är stolt ägare till en sådan rymdlandarpjäs. Det blir finemang det. Sorry Tylla!





Nu ska jag sätta mig och bläddra i Katalogerna från Ballingslöv. Vi hade inte tänkt köpa därifrån för det kommer bli för dyrt men inspiration är ju aldrig fel. 


Quiz


Nu en Ballingslövsquiz. Denna kom med i påsen, jag har bläddrat snabbt igenom, kollat infot och har tänkt väldigt mycket på vad tusan detta är...Den som vet får kommentera och är det rätt eller verkar logiskt (jag vet ju inte vad det är) Vinner man en av mina vita Flora som jag skickar i posten!)






Hej på er alla bloggdiggare!












2 kommentarer:

  1. Kan det vara strömbrytaren Schneider som finns på K-Rauta och Clasan? Finns även i dubbel.
    Hälsningar
    Jessica

    SvaraRadera
  2. Tack Jessica för infot och tack Elin! Tokerier...nu förstår jag inte riktigt.....;)

    SvaraRadera