onsdag 18 mars 2015

Pappersskräp, samhällsinformation och reklam bland annat




Barnens bästa gömställe just nu


Den stora enkättiden har kommit, igen. Nu senast var det förskolan som skulle utvärderas av kommunen. Bara någon vecka efter att jag gjort exakt samma fast till själva förskolan. Ni vet vad jag tycker. De ska undersöka saken själva. Jag vägrar sedan några år göra andras arbete åt dem, särskilt om det är tråkiga uppgifter som jag inte tror har någon som helst möjlighet att påverka. Man får då lite påminnelser. I år gjorde jag ett avsteg från min princip och postade tillbaka dem. Det tar 20 minuter av mitt liv men jag ville visa min ståndpunkt i frågan. 
Båda blanketterna besvarades på samma sätt. JAG HATAR ENKÄTER! BESÖK FÖRSKOLORNA SJÄLVA OCH SE HUR DET FUNGERAR MED 18 BARN UNDER TRE I EN OCH SAMMA GRUPP! jag skulle lagt till ta med hörselkåpa. Fast så är det inte på Tyllas avdelning. Men jag tog chansen att drämma till, my state of mind at the moment. Men i princip tycker jag det är snurrigt, det har jag också skrivit om tidigare. Fan, jag känner mig som han Modiano. Han skriver samma berättelse om och om igen har han sagt. Scocco säger att han fyra teman som har drar upp hela tiden. Man tuggar om och om igen på samma spår. Fast jag har fler spår än så...men jag ser att mitt sätt att resonera kring saker alltid är det samma. Märker ni den röda tråden?

Idag var jag hemma, migrän eller möjligen spänningshuvudvärk. Mycket tråkigt. Jag var ensam i fyra och en halv timme då barnen var på föris och det är en märkvärdigt kort stund. tvätt, matlagning, två diskmaskiner och lite pappersexercis senare fick jag skynda mig till dagiset igen.


                             


På hemvägen tar vi in posten. Jag fick några sekunder på mig att ögna igenom lokaltidningen. Jag brukar undvika den annars men idag ville jag kika. Inget upplyftande, som att höra Ring P1 ungefär. Sen var det Vi i Villa tror jag. det var lite mer upphetsande. Där fanns en annons om en poncho i kaninpäls man kunde köpa eller vinna. En text vid sidan om den upplyste om att kaninen inte lidit i onödan. Det tyckte jag var märkligt. Att lidandet skulle vara värre än döden. det ställer ju hela förlossningsupplevelsen på en helt nu ända...
Det är alltså OK att bära päls om inte djuret lidit i ONÖDAN. Jag hatar inte päls. Jag kastar inte varmkorv på pälsbärare. Jag har faktiskt en vargpäls och tre minkdito här hemma. Samtliga ärvda eller fådda. Jag förstår inte poängen i att inte bära dem, djuren är för länge sedan döda och de är mycket varma och sköna. En fårskinnspäls har jag också förresten, köpt på Läkarmissionen. 
Däremot tycker jag det låter otäckt med minkfarmar och jag skulle aldrig köpa mig en ny päls. Fast jag tycker att djuren verkligen dött i onödan om jag skulle slänga alla pälsarna.

Den där upplysningen var lite onödig tycker jag, inte bara konstig. För om ett djur ändå kommer att dö vet jag inte om det spelar någon vidare roll om det led lite mer än nödvändigt. Det centrala för djuret måste väl ändå vara att få överleva? Att döva ett dåligt samvete med att det inte var alltför plågsamt är löjligt tycker jag. Tycker du att djur ska vara glada och leva, då köper du inte pälsponchos helt enkelt. Du låter också bli att äta kött, ha skinnhandskar, läderskor och handväskor. Det intressanta med det är att om alla gjorde så skulle antagligen alla tamdjur dö ut. Då finns ingen poäng med grisar och och kalkoner till exempel. Får ger ull, höns  ger ägg, kor och getter bidrager med mjölk så de kan alla vara kvar. 





I ett galet försök att få till en ny header ägnade jag mig åt collageteknik. Det blev inte så bra. Jag bollade med några vänner och fick raka besked. Nu ska jag tänka tvärt om och ta in hjälp. WP gör mig på allvar galen. Det är lättare att gå läkarutbildningen än att få till en snygg hemsida. på allvar!

Jag har ett projekt på väg att sjösättas och bloggen ska flytta men lugn bara lugn, det ska bli jättebra. Och snyggt. Jag är vanligen mycket intresserad av att saker ska vara snygga men när det gäller bloggen har det varit viktigare att jag ska kunna hantera den så enkelhet har varit ledordet. Nu ska jag trappa upp det en smula, för ER skull så ni slipper sitta här och tänka -Hur ful ÄR den här bloggen egentligen? Och -Varför gör hon så här mot alla oss läsare, det skaver i vårt estetiska sinnen! 

Jag lovar bättring snarast, och en maximering av er upplevelse. En bild säger ju som bekant mer än tusen ord. Kan ni tänka hur långa mina inlägg är i verkligheten då!?!




Guldbrokad tra la la, mammas bröllopsklänning. Den är från halsringning till fåll ca en meter lång. Den täckte bara det mest centrala på min mammas 1,72cm långa späda kropp 1969 när det begav sig....Mer som ett långt linne än en klänning faktiskt. Den är urvacker och för tajt.

Jag ska låta er vara nu. Min hjärna är lite uppluckrad också av senaste tidens händelser, därav huvudvärken tror jag. Men jag har fått lite mer inspiration och några bra uppslag för framtiden. Jag lovar meddela så fort jag kan.
Dagens inlägg skulle mynna ut i en vädjan om mindre dum post i brevlådan. Det tar tid och kraft från mig att bära in, sortera, uppröras av och sedan kassera (jag återvinner inte längre papper, det tar för lång tid). Jag vill heller inte ha tre mail/dag om barnens träningar och matcher tack. Halva mitt liv går just nu åt till att sortera bort saker jag inte vill ha. Helt bortkastat liv.

För övrigt tycker jag att Ring P1 borde läggas ned. Idag var det extra dumt. Mycket handlade om vaccinering av små barn...jag fick 100 impulser att ringa/skriva eller rent av åka dit och bara skrika i mikrofonen: Var inte dumma i huvudet! Vaccinera era barn annars riskerar vi alla att bli sjuka och förlora våra barn! Men jag orkade inte, jag hade min huvudvärk att ta hand om. Men en mamma var verkligen helt desinformerad och då får de prata på evinnerligen...

Jo en sak till apropå detta eländiga radioprogram. Om någon kommer fram och får tala, varför avbryter de då mitt i och säger att programmet är så kort vi måste släppa in andra? Låt bli att ta in så många andra då så folk får pata till punkt alternativt förläng det satans programmet...Eller hellre. Lägg ned.

Tjenixen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar