torsdag 20 november 2014

Julen knackar på

Har ni sett nåt liknande förr? Så fruktansvärt fult! Och vad ÄR det? En invaxad amaryllislök som doppats i sammetspulver? Jag HATAR när man vidareutvecklar julen. Den är KLAR! Fattar alla påhittiga julmånglare det!?! Vi behöver inte mer fula grejer! Gör fina arrangemang med grönt och band men lämna plasten utanför detta! Och kalla det för arrangemang! Julgrupp är ett fult ord.
Jag har handlat ALLA julklappar redan!Bryter det fram svettpärlor i dina tinningar nu? Börjar hjärtat banka lite snabbare och blir du liiite, liiite förbannad på mig?

Bra! För det betyder att du har julångest. Det är också bra, om den är lagom stor. För ångest är inte bara dåligt. Det har fått en dålig klang bara nu de senaste åren. Det är ett nytt modeord nästan, som att man säger att man dampar när man har extra energi. Trots att begreppet DAMP inte används längre. 
För de som verkligen har ångest är det något av en förolämpning att säga att man har ångest för allt. En person med riktig ångest den tror att den ska dö. På allvar, DÖ. De får panik, hjärtat slår frivolter i bröstet och det susar i öronen. De kan inte styra sig och att hitta den där papperspåsen att andas i kan vara ett nästintill oöverstigligt hinder. Detta kan utlösas bara av att befinna sig i ett rum som luktar som ett annat rum där något otrevligt utspelat sig. 

Nu, ni som nu tagit igenom er det stycket ska jag berätta om det goda med en viss nivå av "ångest". Den gör att vi sätter fart. Den får oss att bocka av de där punkterna på listan över saker som ska uträttas, den får oss att resa oss på morgonen trots att natten varit för jävligt svår och man egentligen bara vill ligga kvar och försöka tänka bort omvärlden.

Jag är just nu superorganiserad. Mina dagar är nämligen högst oberäkneliga. Är det inte ryggen som gör mig orörlig och trött kan det vara barn som stretar emot, något som havererar i firman eller huset och och måste åtgärdas. Alltså ser jag till att vara noga förberedd. Middagsmaten är redan lagad, återstår bara potatismos att göra. Det klarar jag när maken kommit hem. Pressgurkan har fått en tyngd och nypåhittade köttfärslimpan står inpackad i kylen, bring on the night!

För att inte drabbas av julklappspanik har jag i år köpt de mesta barnklapparna på nätet. Egentligen gillar jag att handla i butik men tiden är som sagt inte så väl tilltagen och det är bara jag som handlar...till ALLA.
Det har funnits mycket specifika önskemål och Anny Bösch i natten...dessa är nu beställda från Australien, I kid you not! 
Övriga leksaker kommer från Lekmer och Babyproffsen. Frank ska få en pyssellåda med olika småsaker som han kan bygga ihop till en rymdraket. Jag har ingen som helst anledning att tro att han inte kommer lyckas med detta. Killen är ett geni. Jag har väl berättat om kattbajspåsen han knåpade ihop en tidig morgon när jag sov? Och fårskinnsfällssoppan med inslag av vitt kopieringspapper? Vi tänker befolka mars! Nasa är underrättade.

Vad gäller de vuxna blev det en enkel resa till outleten. Allt handlades i samma butik. Finfina grejer som jag verkligen ansträngt mig för att anpassa till alla. Ibland får några i släkten för sig att det inte ska handlas klappar till alla. Jag är en stark motståndare till detta. Jag har försökt tänka ut varför det är så. Jag tror det beror på att jag själv gillar att ge till andra. Jag tycker om att hitta saker som jag tror ska passa en viss person. 
Jag tycker inte heller att priset är så viktigt, hellre att det är rätt grej. Och är det rätt grej kan 25 kronor på en loppis vara lika bra som 700. Loppade grejer gillar jag, min miljöoro mildras av detta. Däremot blir jag lite trött på när folk kommer med grejer som de rimligen borde fatta inte passar. Det känns oengagerat. Då kan man faktiskt hellre låta bli att köpa och istället ta med sig en hyacint. För en massa meningslös konsumtion, det är det värsta jag vet. Jag blir inte ett dugg ledsen om jag inte får någonting heller. För alla har inte råd. Så enkelt är det. 
Hur som helst känner jag mig nu väldigt nöjd. Jag ser fram emot julafton som kommer firas här för sista gången. Vi blir minst 20 personer. 
I år ska jag inte tända brasan fast lag vill det för det blir för varmt. Pappa kommer stånka och stöna (jag med) och så kommer vi få öppna köksfönstret i vanlig ordning. Vi är varmblodiga och koleriska. Hetta utifrån, det behöver vi inte.

Jag gick i regnet idag med lilla T. Det var ganska skönt. Hon är fortfarande lite hängig och min rygg har gått ut i strejk så att promenera utan att lyfta i och ur bilen är bästa sättet att handla.

I den lokala blombutiken såg jag ett missfoster. Jag stirrade på avstånd men kröp närmare och fotade. Jag var lite rädd att butikstjejen skulle se mig när jag gjorde det och tänkte ut att jag om jag blev påkommen skulle berömma mästerverket. Gud så falskt det. Jag klarade mig!

Jag hatar blått glitter,  fusksnö och fula plastiga juldekorationer instuckna i gräsliga "julgrupper". Jag hatar faktiskt även ordet julgrupp. Vad fan betyder det? En grupp blommor i en rödmålad korg med en tomte, en julkula och sen snöspray över hela skiten? Va? Om någon nu tänkte köpa en sådan till mig i jul, låt bli! Jag blir som sagt glad för en naken hyacint. Den kan jag tvätta bort jorden på och sätta i ett av mina loppade hyacintglas. Naked is the new Julgrupp!

Jag gillar mossa, röda band, grön gran och många små ljus med VITT sken. Resten klarar jag mig utan. 

Å vad jag låter askteisk och arg. Det stämmer! Jag är asketisk och arg vid jul. Inga onödiga plastgrejer och överpyntade JULGRUPPER! Och håll inne med den förbannade Aladdinasken också. Den är passé, den är inte god och den är för dyr för det man får, hälften pressar man i sig fast man inte gillar den. Om Marabou istället kunde göra en ask med bara goda praliner så skulle jag köpa den. För jag gillar fånig choklad, jag är ingen finsmakare där. Den asken kan heta Annas jul, och ni kan ringa mig och höra vad som ska vara i den. Mandelsplitter till att börja med. Varför tog ni bort den???.
Istället för Alladin köp knäcken som brukar finnas, den "hemmagjorda" eller brända mandlar. Klassiskt julgodis ska det vara. Vänta nu jag är inte bara asketisk och arg, jag är konservativ också. Hujeda mig!

Jag ska anordna luciatåg, på rätt dag och inomhus. Jag har hört att Luciatåget är hotat. Det ska jag råda bot på. Killarna blir stjärngossar. mamma bestämmer. det ska bli så bra så!
Har jag kraft nästa år ska det bli ett helt julspel! För vad hände med dem? Vi hade julspel varje år i grundskolan. Vi läste små verser, sjöng och uppträdde för föräldrarna. INOMHUS. Och ja ni kanske anar att jag är trött på Luciatåg UTOMHUS på förskolan. För man måste till att börja med stå och frysa, eller bli blöt för att det inte är tillräckligt kallt. Sen måste man köpa tre storlekar för stora Lussekläder till barnen för att de ska passa ovanpå overallerna....ME NO LIKE!

Ja, ni hör ju, jag har för lite att tänka på när jag går här ensam hemma. Jag behöver ett arbete. snarast. Annars kanske jag skriver något ofördelaktigt om lutfisk, vem vet!?! Kram Till Lennart mig högt älskade farbror, om du läser detta. Jag vet att det innehåller grovt språk, jag vet att lutfisk är gott (har aldrig smakat) men jag tar mig konstnärlig frihet här och som sagt viss koleriskhet har vi ju i släkten. Jag tror farmor hade varit road av min blogg till exempel. Jag känner mig väldigt lik henne emellanåt.

Nu vaknar lillan, måste kila!

Ho ho ho

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar