söndag 23 november 2014

Säng säng säng sova sova sova

Egentligen brukar jag försöka hålla mig till första december med att jula på men jag har tjuvstartat. Fyra hyacinter, en liten gran och riktiga, stenhårda polkagrisar från Gränna har flyttat in. Det är inte full julmundering men det har börjat. The game is on!
Senaste tiden har våra nätter varit ovanligt röriga. Edgar vaknar kring två och sedan fem. Han sätter sig då käpprak i sängen och vrålar MAMMAAAAAA, tills jag vaknar. Om maken är den som responderar (det händer) fortsätter han ändå hävda sin rätt till sin mor och makens räddningsaktion innebär ofta bara en fördröjning tills jag slutligen måste resa mig och ta hand om den lille gynnaren. 
Således är jag ständigt på vakt för att inte lilla T och halvstore F också ska väckas. Det händer dessutom att T vaknar i ottan. Då fungerar vanligen en flaska välling bra. Igår gjorde det inte det. En mycket trött make tog då befälet över situationen och räddade mig. Jag fick sova till halv nio. 
Det kändes som om jag vunnit Melodifestivalen, eller kanske Minimello. Huvudvärken, som numera nästan alltid är gäst hos mig över helgen, hade mildrats en aning så jag var ganska pigg när jag vaknade. Inte så pigg som jag var vid klockan 03.00 på krogen innan jag fick barn, men så pigg som man kan förvänta sig när man satt sig i en prekär barnsituation.


En liten gran i min hemmaknådade kruka och en hyacint i loppat glas.

Igår kväll hade vi gäster. Det var spontaninbjudna gäster pga för väl tilltagen köttgryta. Då brukar jag ofta få en impuls att ringa in några som vi inte sett på länge. Ibland ringer jag in de vi träffar mest av alla, så man kan inte på förhand veta vad jag tar mig till helt enkelt. Mycket impulsdriven i matsammanhang. 
Det visade sig att mottagarna av inbjudan var väldigt laddade och kastade sig ur huset, in i bilen och hela vägen till oss genast. Det betydde att de kom exakt fem minuter efter att jag rensat klart köket. 
Maken i den familjen hade sprungit ett lopp och var på allvar hungrig som en varg. Han tog tre stora portioner och bad om ursäkt mellan gångerna för detta. Jag blev bara glad för rester plågar mig emellanåt, särskilt då de har en tendens att bli oätna. Vi har varit grannar en gång tidigare och kommer bli det igen. Det ser vi mycket fram emot! 

De lämnade vårt hem jättesent tyckte vi, det var bra, senare visade det sig att klockan var åtta....så är det när man har småbarn. Den inre tröttheten styr och båda familjer kände ett tvingande behov att att dra ned rullgardinen. Tur att de anlände redan halv fem!

Jag hade egentligen tänkt skriva om miljarder andra saker men jag minns dem inte. Förgäves försöker jag anteckna mina briljanta idéer men jag minns ofta inte ens var jag antecknat dem. Då och då skriver jag en not i telefonen men tydligen inte denna gång. Eller så har jag antecknat det på ett ställe som någon liten unge raderat och så är det förlorat för alltid. Jag har en aning om att det handlade om konsumtion och krämer man smetar i fejset...skriver jag på nu (ostört) kommer jag säkert på det för så fungerar hjärnan. Den sniffar sig fram, känner efter om det är varmt eller kallt, fågel, fisk eller mittemellan.

Jo konsumtion! Nu blir det varmare. Jag har lite svårt med ekvationen handla mer så får vi alla bättre ekonomi. Särskit i förhållande till budskapet hållbarhet och miljö för allt i världen!
Nu ska våra bolån saneras. Samtidigt som samma ränta sjunker till historiskt låga nivåer. Så handla mer, amortera mer och gratis att låna...Fast så jäkla gratis är det ju inte. Bankerna (som säger att de inte tjänar något på bolånen men faktiskt i princip gör alla sina pengar där) har en marginal på i vissa fall 3 procentenheter. (Kanske ännu mer på vissa hål, bundna bolån osv.). Det är egentligen ganska fräckt med tanke på att det inte kostar dem ett smack att låna ut. Detta har ju FI  (alltså inte F!) haft synpunkter på. Men jag lämnar detta för banker gör mig galen, särskilt Handelsbanken som tjänar stora pengar på mig men som när det verkligen gällde satte alla käppar de kunde i hjulen och betedde sig mycket illa.

Jag har en bestämd uppfattning om att man inte ska ha mer prylar än man behöver. Likväl svämmar vårt hus över av saker. Ärvda saker kan jag tolerera, de sparar jag för framtiden men allt annat skit som bara agerar hyllvärmare, och i värsta fall golvvärmare...dessa saker vill jag göra mig fri ifrån. Jag ser med bävan fram emot julafton. För att förhindra allt för mycket plastleksaker har jag erbjudit mig att inhandla leksaker åt våra barn från mina släktingar, på så sätt undviks allt för mycket saker som bara ligger. 
Kläder är också ett problem. Mina barn har fruktansvärt mycket kläder och tar väldigt dålig hand om dem. Kastar dem huller om buller, hämtar dem inte när jag tvättat och vet knappt vad de har. 
Själv har jag visserligen mycket kläder men en del av dem är mammas kola grejer från 60- och 70-talet, resten är det kläder som jag älskar och en del av dem har jag haft sedan tonåren. Faktiskt! För köper man grejer med hög kvalitet som man älskar behöver man inte köpa så mycket. Faktiskt!

Jag tror att äldsta dottern har börjat fatta detta för hon lånar mina gamla grejer och tycker att det är koolt att ha min Pia Wallénrock från 1987. Ingen kan ana att den är så gammal heller! Ett mycket lyckat köp även om det sved i pappas plånbok den gången.

Jag tror inte att vi behöver konsumera mer grejer. Jag tror att det räcker att vi köper bra mat, högre kvalitet på färre prylar och sedan vårdar det vi har. Då får vi en marknad för underhåll som nu i princip är obefintlig. Jag låter skomakaren laga väskor och skor, själv tar jag mig an kläder.
Han är suverän. Han är inte så renlig av sig märkte jag senaste men väldigt duktig på sitt hantverk. Vi behöver fler jobb som är "okvalificerade" som det heter. Servicejobb som inte kräver så mycket språkkunskaper etc. Det känns som om pendeln slår tillbaka lite. Som i Downton Abbey fast precis tvärt om. Vi kanske ska ha en trädgårdsmästare, en chaufför och en nanny? För det verkar ju inte som om vi hinner eller orkar med allt som ska göras....eller? Jag för min del skulle hellre inte köpa en enda pryl närmaste åren och istället ha en person som handlade mat åt mig. De behöver nödvändigtvis inte laga den men att åka dit, gå runt, handla för mycket och sedan kånka in den. Det skulle jag gärna slippa om det frigjorde mer tid för mig att göra andra saker. Jag tycker inte att man ska behöva "ta hand om sin egen skit", jag tycker på allavar att alla jobb behövs. Jag har städat bensinmack, varit diskare och jobbat som pottkusk. Jag har inga problem med det. ALLA jobb behövs och det gör mig väldigt konfunderad att vissa politiker inte tycker att alla jobb är värdefulla. Jag har ingen längtan till något gammalt klassamhälle men om de som har kvalificerade jobb ska orka arbeta mer (vilket kommer behövas när så många, mer än 400000 personer inte arbetar) då måste enklare sysslor utföras av andra.

Jag hörde på Stil i veckan. Det handlade om smink bland annat. Kosmetikinköparen på Åhléns hördes kvittra att hon ÄÄÄÄlskar alla nya produkter som kommer. Hon får inte nog av krämer och make up. Senaste trenden var något hon kallade BB-cream....Och äntligen har vi fattat vad vi ska ha SERUMET till, vi ska alltså inte sluta med nattkrämen utan ha ytterligare en kräm. Nu är Brow bar inne med "trådade" ögonbryn!?! WTF!
Jag fattade inte något om något men definitionen på BB-cream kom senare...som det oftast gör om man håller käften och hänger med i en föreläsning osv), eller nästan för jag googlade och det visade sig att BB-cream kan betyda både det ena och andra. ( BB stod för Blemish balm eller base eller BEAUTY Balm (som P1 hävdade att det betyder) tanken var att man skulle kunna ha den på hela kroppen).

Wow, en kräm som fungerar på hud! Jag trillar baklänges av stolen! Jag har inte mycket krämer, de jag har gör jag själv. Jag blir förbannad på "datakräm" från Lanviiiiiin som ska skydda mot datorskärmens strålning. Ålderskrämer för MOGEN hud....Det finns absolut ingen kräm i hela världen som kan få telomererna att sluta spjälkas av i våra celler. Det enda man kan göra för att leva längre och vara friskare är att ÄTA mindre mat! Det förhindrar fria radikaler att ansamlas och bryta ned våra telomerer under tiden vi neutraliserar dem. Vill man veta vad en telomer är kan man googla det. Det är lite för komplicerat att med min flyhänthet förklara här. Men tro mig, de styr vårt åldrande och när de kortats av så långt det går, då DÖR vi. Ingen kräm i hela hela världen kan förhindra det. Möjligen kan de påskynda det hela eftersom en kräm som smetas på måste brytas ned och då kostar oss ett avkapat "T". 

Så konsumtion, det är inget jag älskar, jag tror inte vi blir lyckligare av det annat än för stunden. Sannolikt gör det oss olyckligare när vi inser att alla Kräääämer gjort att vi inte kan få en härlig hotellnatt med den vi älskar i Paris. Jag tror på att konsumera upplevelser. Det ger oss en upplevelse som berikar oss och ger inte sopberg (dock avgaser från flyg eller bil men kanske inte mer än att olja förvandlas till plast som packas i plast som körs från Kina till Stockholm och hamnar på en leksaksaffär som du kör för att köpa, kör med hem, packar in i presentpapper som tejpas och bandas, gläder ett barn i tio minuter och sedan kastas i en soptunna?)


Så här lugnt och skönt var det i trettio minuter.

Som min vän Frida sa en gång sa: Vi älskar att bli ekonomiskt våldtagna i affärer. Ja, det kanske vi älskar, det får oss kanske att känna oss "stora" eller något. Jag önskar bara att vi lade pengarna på kvalitet och inte kvantitet. Det tror jag hela jorden mår bättre av. Dessutom skadar det inte att man får längta efter något och ha ett mål. 

Nu är hela min lilla familj vaken (inte tonåringarna såklart, de skulle inte vakna ens om brandlarmet gick, det vet vi ju!), en blåser visselpipa i en annans öra och Anny Böschen viner genom luften. Min lilla stund i stillhet med ett tänt ljus är över för den här gången. 
Vill ni veta mer om livsfarligt smink ? Lyssna på Stil i P1, senaste programmet om Helena Rubinstein!



En unge ville ha en "trasa". Det går bra när mamma vill skriva.




Au revoir!

1 kommentar:

  1. Takk for morsomt, inspirerende og tankevekkende innlegg en søndagsmorgen. Jeg liker dine betraktninger! Nå er jeg klar for travel søndag.. ha en fin dag!

    SvaraRadera