måndag 29 december 2014

Stereotypifiera


Min vintriga trädgård idag



Jag tänker inte bli långrandig. Jag håller nämligen på att laga mat, och dricka ett halvt glas vin (i utbildningssyfte). Maken är på övervåningen och lägger Tylls. Tidsbrist således.

Emellanåt dyker nya ord upp och nästan alltid kan man räkna med att jag kommer att ogilla dem. Idag kom årets nya ord, ett av dem var selfiearm!?!

Vissa ord retar extra...HEN till exempel. Det förstår jag inte alls. Problematisera är ett annat, rasifierad och idag hörde jag stereotypifierad. Jaha, man kan bli 
-fierad av allt som går att skapa en grupp av. Eller? Hundägarifierad? Utmattifierad, Nyordstaumatifierad?

Jag förstår inte varför man ska göra ord krågligare. Vi vill väl kunna förstå varandra. Vill man höja sig över mängden finns redan en uppsjö utrotningshotade pregnanta ord som bara väntar på att återupptäckas. Och som faktiskt har en riktig innebörd.

Nu utmanar jag er, ge mig era finaste bortglömda ord i kommentarsfältet så ska jag göra något av/med dem. Antingen skriva dem på min köksvägg, på kaklet som kanske Eva får göra, Lotta kanske får brodera dem eller så trycker jag dem helt sonika på min nyinköpta vita skjorta.

Här bjuder jag på några favvoord (som jag inte hittat på själv).

Faiblesse
Sordin
Kalaskokerska
Stövelknekt (kanske inte så vackert men roligt och ovant)
Smatt
Förgäta
Rysansvärd
Kokett
Petite

Jag märker en fransk touche här....









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar