tisdag 30 december 2014

Svaren


Idag frågar AKB detta:



Jag blir orolig när politiker inte har svaren. Dessa fyra frågor är centrala (tydligen) för hur Sverige kommer arta sig framöver. Jag inte tillgång till all statistik och riksdagens utredningstjänst som AKB men jag har ändå lite idéer kring vad som ska till. Vill ni veta?

1) Vi måste göra saker som inga andra kan. För vi har (ännu ej) låglönearbeten här. Know how för att vi ska kunna konkurrera med något alls här i världen nu när alla våra stora företag är uppköpta av andra länder (jag tänker närmast Volvo men det finns fler exempel). 
Vi är helt beroende av export och måste ligga i framkant när det gäller innovationer. Forskning och kreativitet i härlig samklang behövs. Därför måste skolan entusiasmera och framförallt UTBILDA barnen. Alla måste mötas av utmaningar i lagom dos. Det görs verkligen inte i alla skolor. Vi har egen erfarenhet av att kommunala skolor i villaområdet inte kan möta de duktiga barnens behov för de har fullt upp med de som inte kan sitta stilla. Utbildning är helt centralt.

Fast om tillräckligt många inte klarar skolan eller kommer hit med så dåliga kunskaper att de inte kan ta ett avancerat jobb....då kanske skoputs på stan är ett jobb som kommer tillbaka? Jag är rädd att vi kanske kommer få ett mer utpräglat klassamhälle i värsta fall.

2) Den frågan har väl redan fått sitt svar i media. Fler utlandsfödda får jobb men när det kommer så många hela tiden blir ju statistiken missvisande. Det hörde jag på radion iallafall...Sen är det återigen utbildningen som är knäckfrågan. Vi måste se till att folk kan ta de jobb som finns. Det ska löna sig att studera och skolan ska banne mig inte släppa igenom de som inte har godkänt. Det är inte en fråga om att tvinga, det är en fråga om att hjälpa individen att bli självständig. Lärlingsjobb för de som inte klarar av skolbänken. Och incitament för att ta de jobb som finns, flytta dit jobben finns. Såklart! Som man gör i andra länder, USA till exempel. Att streta emot i glesbygd för man inte vill flytta och lyfta bidrag...Nej tack. 

3) Varför vi inte kan integrera folk...? Vi är tydligen sämst i världen på detta. Jag tror på piska och morot i alla lägen. Man ska lära sig språket, förstå kulturen och anpassa sig. Det betyder ju inte att man måste leva som vi gör men man måste ändå kunna fungera socialt i det land man bor, framförallt måste man kunna tala språket.
I England jobbar 80% av den invandrargrupp som här i Sverige har lika stor arbetslöshet...det kanske beror på våra bidragssystem? Jag vet inte säkert men vårt sätt att "tycka synd om" folk som tagit sig ända hit för egen maskin i många år är helt fel. Jag tror inte heller på skolor som konserverar den gamla kulturen som man av olika skäl lämnat, jag tror att vår modell är bättre. Sekulärt och demokratiskt och alla blandas med alla. Jag tror på krav och belöning.  

4) Den sista frågan här känns väldigt avvikande. Den rör ju ett väldigt privat plan. Jag är som ni alla vet ju väldigt ojämställd i hemmet men inte i yrkeslivet. Att rå på det faktum att kvinnor tar mer ansvar hemma är nog lika svårt som att gå från diktatur till demokrati. Det krävs en total omställning av våra hjärnor. För även om jag försöker lära maken att hjälpa till utan att jag säger vad han ska göra så är det omöjligt. Han kan inte. Och jag är rädd att mitt eget sätt att ha total kontroll förs över på mina barn. Så här har vi väl den verkligt svåra frågan. Hur får vi kvinnor och män att bli likadana?  
Den frågan lämnar jag med varm han tillbaka till AKB.

Jag hade ju sagt att jag går i politiskt ide....förlåt. Jag blev bara så provocerad av att hon ställer frågorna som de ju rimligen borde veta svaren på. Jag hade sett fram emot en kvinnlig statsminister men efter det senaste tumultet och den fjantigt benämda "decemberuppgörelsen" är jag inte så övertygad. Sen tror jag inte att det spelar någon egentlig roll vilket kön en sådan har egentligen, men omväxling förnöjer. 

Gott nytt!

Jag ska försöka inte hetsa upp mig av politik mer, jag får ont i huvudet. 
Och kommentera GÄRNA detta för jag vill vidga mina vyer och höra hur andra logiskt tänkande personer resonerar. På allvar! Eller ge mig era smaskigaste erotiska fantasier så kan jag publicera dem...;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar