måndag 26 januari 2015

Tystnadsretreat i Yogakloster


Japanska fåglar på guldtyg. Efter en resa till Kyoto för länge sedan


Vad tror ni? Ska jag checka in? Jag såg en bekants uppdatering på Instagram just. Hon hade funderingar på en tyst period på annan ort. Jag blev nyfiken. Mest för själva tanken på att resa bort för att vara helt tyst i tre dagar ihop med andra (!?!) verkar så otroligt knasigt. Jag skulle förmodligen bli utkastad efter en kvart men bortsett från det verkar det som en väldigt lönsam affär, sånt gör mig misstänksam.

Ska vi granska detta lite?

För två dygns vistelse (två nätter) för 1980 kronor  får man: Sova i gympasal på hårt underlag (väldigt asketiskt), man får laga sin egen vegetariska mat (jättebra om man gillar matlagning och billigt för dem som driver klostret i godhetens namn), man ska deltaga i frivilligt arbete och utkomsten går till ett välgörande ändamål som klostret väljer vilket det blir....Till detta kan man få betala extra för olika behandlingar. Bland annat gongbehandling. Som innebär att man ligger på golvet och någon slår på en gong gong! Någon slår på en gong gong lite hur som helst under 30-40 minuter av de två timmar som behandlingen pågår. Till det facila priset av 900 kronor....De tar emot kontantbetalning och Swish. Inga betalkort.


Wow! Vilket geschäft, man blir  helt överväldigad. Att vara tyst ihop med andra människor verkar kontraproduktivt, bättre att vara ensam kanske. De låter en jobba för brödfödan, sova obekvämt och sen kan de sälja in att någon gör ljud när man ligger platt på backen. Att ens kalla det för behandling är ju löjeväckande. Allt detta ska dessutom ske i den omåttligt populära metropolen Fristad (nära Borås). Där torde inköp av stor lokal kosta en spottstyver. 
Men man måste vara vördnadsfull inför vårt sug efter själslig vila och andras snillrikhet i att lura av oss våra cash som ihopslitandet av sannolikt bidragit till det ökade behovet av att ha det tyst omkring sig så till den milda grad att man vill betala så dyra pengar för det.

Jag skulle kunna erbjuda detta för halva priset. Sov på vårt källargolv. Hjälp mig att städa och laga mat. Mina barn kan alldeles säkert stå för oljud när du ligger utslagen på golvet och vilar. Trivs vi ihop kan du få stanna flera veckor. Här finns massor med välgörande arbete att utföra. 

Om jag var i större behov av tysthet skulle jag checka in på närmaste lågprishotell eller dra till en fjällstuga. Dra ur jacket (finns det fortfarande?), sova eller promenera. Ta med lite mackor och torrfoder att äta.

 Jag skulle ligga i den mjuka goda sängen och sen utvilad, efter två nätter,  kanske 
återvända till hemmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar