onsdag 4 februari 2015

En gul stjärna

Skärmdump av tidningsartikel från DN i augusti 2014


Har ni sett den här? Zara var i blåsväder igen i höstas...Tidigare hade de lanserat en väska med svastikor. I tröjfallet var det tänkt att likna en tröja från Vilda Västern men missuppfattades, trots att ordet Sheriff står broderat över stjärnan. I väskfallet visade det sig att det gröna hakkorset inuti en röd sol broderats i Indien...ett land där denna symbol betyder något helt annat än i 30- och 40-talets Europa.

Jag måste säga att jag inte begriper mig på kritikstormen. Den känns både flåsigt PK och historielös. Tror dessa kritiker på allvar att Zara hyllar förintelsen??? Allvarligt? Vem vid sina sinnens fulla bruk skulle göra det här?

Om Zara lanserat en brun catsuit, en armbindel med svart svastika på röd bakgrund ihop med höga svarta läderstövlar och piska...ja då skulle jag invända jag med. Men en sådan ingivelse tror jag inte vi behöver rädas. Att det skulle bero på smygantisemitism...det har jag mycket svårt att tänka mig. De har lite för mycket att förlora här.

Jag känner ganska många judar. Några av dem har börjat tala om att lämna landet. Jag tror att 3000 franska judar ansökt om att få lämna Frankrike för Israel efter attentatet mot Charlie Hebdo. Andra har slutat bära sina Davidsstjärnor runt halsen.  Vissa bär dem fortfarande stolt och diamantbeströdda, som vilket smycke som helst. USAs utrikesdepartement skriver att Sverige har ett lokalt problem med antisemitism i Malmö...Här synes historielösheten vara som värst i landet.

Jag för min del hade nästan önskat att den randiga tröjan fanns i vuxenstorlek. Jag skulle sprätta bort broderiet från stjärnan och absolut kunna tänka mig att gå till jobbet med den. Jag ser det mer som en påminnelse. Glöm aldrig vad okunskap och rädsla kan leda till. 
Rasism i sin rätta bemärkelse betyder att man tror att människor är av olika ras och att det mellan olika raser finns olika rangordning. VEM TROR DET? Jo, de som inget vet. De som lärt sig att hata andra.
Sådan är inte jag. Jag har fått lära mig att alla är lika värda, jag har också blivit älskad och respekterad hemma. Inte behandlad sämre än min bror. Med humanism och ateism.
Jag bedömer folk efter deras personliga egenskaper. Ogillar jag någon undviker jag den personen. Tyvärr är det ju så att de som angriper andra ofta inte mår så bra själva...mobbare har det ofta svårt i hemmet och väljer någon att hacka på. För att själva få utlopp för sin frustration. Men i långa loppet visar forskningen att det är mobbaren som mår sämst. De hade ingen grundtrygghet som skulle kunna rädda dem i livet. Detta resonemang leder ju till att vi måste sträva efter att alla människor ska må bra. Bli älskade av sina föräldrar, ordentligt utbildade i skolan och fria från irrläror. 
Jag återkommer ständigt till detta. (ibland känner jag att jag bara skriver samma sak om och om igen...det finns inte så mycket viktiga saker i livet att skriva om helt enkelt. Det är tvätt, kärlek, sex, barn, politik, demokrati, död sorg och kanske några saker till....inredning?;))
Samhället har ett ansvar att hjälpa utsatta personer. Inte bara för deras egen skull utan för ALLAS skull. Samhället mår allra bäst när det är jämställt och demokratiskt. Men grunden till detta är alltid utbildning. I sann vetenskaplig och sekulär anda. religion...det är inte min grej. Det är en privatsak som så mycket annat, hobbyjärnvägar, tomatodling, frimärkssamlande eller körsång. 


Så bring it on ZARA, ge oss mer lägerkläder! För tydligen kan man inte gå på Malmös gator med kippa längre utan att bli spottad på. 
Vi ska aldrig glömma hur ondskan kunde segra. Som så många gånger i historien och i skilda delar av världen. Vi ska heller inte låta galna förtryckande och irrationella ideologier eller religioner ta makten över oss här i vår fria del av världen. Att blåsa upp till storm i ett vattenglas över en tröja medan samhället tillåts bli mer rasistiskt det är patetiskt. Och enkelt. Inte många journalistiska poäng där från mig. Rapportera istället sakligt om vad som händer i EU när det kommer till motsättningar mellan olika religioner och folkslag. Och gör de utan rangordning kring vem det är mest synd om. Visst finns det grader i helvetet men man kan inte vara enögd och PK hela tiden om man ska kunna fånga verkligheten. Man måste kunna hålla mer än en tanke i huvudet åt gången för att göra en bra analys. Man måste ha kunskaper och förmåga till logiska resonemang.

 En vacker dag kanske vi får fred på jorden. Vägen dit börjar varje dag. Om den ska leda rätt måste den kantas av kunskaper, sanna kunskaper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar