tisdag 3 mars 2015

Dags att gå från ord till handling


Så här finns det folk som har det..varje dag! Som får mjukstarta hjärnan. Mina morgnar är mer som att försöka chocka en trött Nissan Cherry, rullstarta i nedförsbacke i -20 grader utan vantar när man skrapar vindrutan...och sen inte ens få ta en cigg på väg mot jobbet...Asmycket jobbigare helt enkelt!


Måttet är rågat. Jag orkar inte längre. 

Det finns vissa saker som jag håller heligt, ärlighet, generositet, gästfrihet och punktlighet och att hålla vad man lovat. 
Jag håller inte vad jag lovat. Mest för att jag insett att konsekvenserna skulle bli så stora men idag sa min kropp ifrån. Dags att sätta ned foten och hålla ord.

En totalt kaotisk kväll igår efter arbetet i kombination med en ännu galnare morgon idag blev den droppe som fick bägaren att implodera. Jag smsade till maken, därefter tog jag mig ut i bilen där jag följde upp med ett samtal. Detta samtal innehöll en hälsningsfras, ett löfte och en upplysning. Jag lade på utan att invänta ett OK, Hej då eller puss.

Alla oroade släktingar som läser detta, det löser sig, jag är inte galen, jag älskar maken. MEN jag känner att det räcker nu, löplinan har snurrat sig runt min nacke och jag hotar kvävas av min egen mjäkighet.

Vid förskolan möts jag av en bil parkerad på ett sätt som omöjliggör för andra att vända i vändzonen för att parkera och ta sina barn på ett enkelt sätt till förskolan. Jag brinner av igen.
Jag anar att det är samme man som i förra veckan lämnade grinden till gården öppen när barnen var ute och lugnt satte sig i bilen som även då stod så olämpligt det bara går att ställa en bil i en vändzon. Jag fotade bilen. Jag larmade till dagis. Det vill säga agerade, jag gillar inte att irriteras på saker utan att åtgärda.
Tre andra föräldrar bekräftade bilden av att denna familj återkommande beter sig på detta sätt och vi var alla rörande överens om att det var fel på väldigt många sätt. Miljöovänligt att lämna bilen på tomgång med öppna dörrar, olagligt till och med, sen att parkera i vändzon..det är både fel och hänsynslöst, kanske farligt då barn ska krångla sig runt och slutligen HELT JÄVLA IDIOTISKT att lämna grinden till en förskola på vid gavel när man hämtat sitt eget barn. Jag är inte avundsjuk på förskolechefen som nu fick allt detta i sitt knä, IGEN! Go get them Anna!!

Så, allt detta blev för mycket för mig. Jag kom fram till att det enda logiska var att gå hem, städa så att städerskan imorgon klockan åtta inte slår ihjäl sig eller får en panikattack i mitt kök. Jag tänkte att ikväll ställs alla aktiviteter in, ingen ska komma undan med något annat än städning. Utom Fanny som ska på teatern...
Jag bestämde mig också för att ta en tur med vagnen för att handla inför middagen, jag ska vara förberedd så att middagen blir trevlig idag och inte som igår.

Vill ni veta hur det blev igår?


Väldigt äcklig thaisoppa. det som retar mig mest är att jag skulle vara sparsam och äta ur det vi har i förråden. Det blev big time fail på den. Man ska veta sina svagheter. Min är mat som inte kommer från Europa.


Jag hade beslutat att det skulle bli thaisoppa med kyckling och räkor. Jag handlade på lunchen. Det finns en thairestaurant vid jobbet som också har en butiksdel. Jag inhandlade fisksås, koriander och glasnudlar. Kyckling och räkor vågar jag inte köpa om det inte är svenskt. Jag var ganska nöjd med mig själv och hade hittat ett recept från Allt om Mat. Vad kunde går fel?

På väg hem handlade jag kyckling och räkor på ICA.Jag skjutsade en kollega som upplyste mig om det fenomenala med att handla från MatHem och jag lovar er att det står på min lista, topp tre, och kommer att genomföras så snart jag får fem minuter i fred med min hjärna.
När jag kom hem hade redan en dotter åkt till träningen. Jag började röja upp i köket. Killarna satt vid köksbordet med var sin iPad och tittade på Netflix eller något. Hög volym, jag bad dem upprepade gånger att gå till ett annat rum och sänka ljudet. Ingen reaktion. Maken, Tylla, Inez och Fanny fånade runt i köket och jag fick liksom dansa runt dem för att kunna städa och laga mat. Jag upplyste om det olämpliga i att stå mellan en köksslav och dennes spis, ingen reaktion. 
Vid sex skulle nästa barn på träning, maken fick skjutsa. I samma veva tyckte jag att han kunde plocka upp Alva som kvart över samma klockslag skulle sluta sin träning. Jag lagade vidare...
När alla minus Inez var hemma åts maten. INTE. Ingen åt, det var asäckligt och jag såg mig nödgad att göra en felanalys. Jag hade följt receptet. Inte mitt fel. Jag testade att woka eländet och tillsätta ägg...inte bättre. Maten kastades. En liten portion sparades för att ev Inez skulle kunna äta (!).

När klockan blev åtta var det dags för nästa biltur. Inez skulle hämtas och Fanny skjutsas till gymmet. Det gick bra, under tiden somnade Tylla i sin säng med hjälp av make. Utfodring del 2: Inez tyckte först att maten var asäcklig men åt upp!!!???!!

Jag tog en macka. Slocknade vid halv nio med kläderna på men minns att det sista jag tänkte på var en artikel jag skrivit tidigare om orientalisk mat och varför jag hatar att laga sådan....jag ska aldrig mer laga orientalisk mat och fisksåsen för 14 kronor slängs imorgon. Det är inte för mig.



Vad är då detta? Liten kines i kulihatt på besök? Nej det är Tylla som tar chansen att dansa på bordet så fort jag släpper taget om henne en ensate sekund.



Nu är jag matt. Jag jagar runt efter Tylla som vill sitta på bordet eller kräla under och sedan ställa sig upp och då slå i huvudet och gråta eller sticka in på toaletten och tvätta telefoner i toaletten. Jag har gett upp att försöka få mina medboende att stänga efter sig. de är helt upptagna av sig själva och jag undrar hur det skulle bli om jag bara brydde mig om mig själv...Eller brydde mig lite om mig själv...Eller....

Jag skickade ett desperat och uppriktigt sms till Friday, min guru när det kommer till att värna sig själv. 







Ni förstår va? Jag har hamnat helt fel här, jag borde fötts för 150 år sedan!





Detta är min verklighet. Ropen skalla HEMTJÄNST ÅT ALLA!





I bilen upptäcker jag detta...Body Science, proteinpulver? VA!?! Gömmer han jävla kosttillskott i bilen? Är det så det går när man lagar äcklig mat? Nu jävlar ska han få en föreläsning om hur man äter och VAD man äter! Det blir tacos ikväll för det är ta mig fan det svenskaste som  finns.
AJÖ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar