onsdag 4 mars 2015

Lunchrast




Ranunkler, bland det vackraste som finns. Sen lite anemoner och orkidéer på det.



Idag hade jag ett uppdrag på lunchen, jag skulle handla strumpor. På väg mot Åhléns ser jag i ögonvrån en blomsterbutik. Jag noterar detta men fortsätter framåt. 
Jag inser när jag står på Åhléns att jag kanske ska utvidga mitt sökande, jag är ju faktisktbjuden på fest på lördag…Och Tylla ska ju börja dagis och ja, ni förstår. Det spårade ur. Det grämde mig så att julklappspresentkortet från jobbet låg hemma i en annan väska. Sparsamma Anna.
Jag provade en blus, den satt bra men det var ett litet nyp i tyget så jag letade efter en annan men den såg ännu värre ut. Jag bestämde mig för att köpa den första och ändra hemma. Jag hittade, håll i er nu en tub med underlagskräm som jag testat tidigare och slog till på den med.





Jag får vibbar av vatten, batik, och engelskt porslin...Vad händer här? Jag gillar ju inte ens blått! FRIDAAAAAAA!!!!

På inredningsavdelningen skymtade jag några fina kuddar. Jag får inte köpa kuddar men man får väl för tusan titta väl?? Så jag tittade lite på en matta också men sen fick det vara bra. Köpsuget slet i mig men jag bekämpade mig. Upp på barnavdelningen. När jag kom dit blev jag på allvar orolig för jag föll för ett djurmönster…Håller jag på att bli tant nu? Tant som vägrar bli tant alltså och motar detta med djuriska mönster. Jag ser framför mig leopardtajts, sprejat blonderat hår och för mycket blå ögonnskugga...Fast det är till Tylla. Zebra och leopard med pigga accentfärger.
Nä, tant, det blir jag ALDRIG! För mig är tanten faktiskt en tant, inte den där ärtiga unga personen som låtsas vara tant. Den vill jag heller inte vara. Jag vill vara som Jessica Pearson i Suits, asläcker, smart och välklädd. Och högavlönad! För det måste man vara även om det är på Åhléns man går loss tyvärr.




Nu har killarna strumpor, Tylla har två hela outfits till förskolestart, jag fick en blus (som måste ändras lite) och jag slipper se glåmig ut vid sidan av mina vackra väninnor på lördag så det var värt alla pengarna bara där. Idag hade jag ju faktiskt matlåda med mig!




Å sen detta...DJUNGELMÖNSTER! Men jag älskar det!


På vägen tillbaka svängde jag in på H&M, jag hade någon förhoppning om att hitta en bättre blus där men nej. Det var rörigt och jag mindes varför jag inte gillar H&M. Då ser jag återigen  blomsterbutiken och bestämmer mig för att gå in. Jag blev lite paff när jag klev in för detta hade jag inte riktigt väntat mig. Det är jättestort och det är fullproppat av vackra blommor. Vanligen är jag mycket skeptisk till pyntade blomuppsättningar men det var något här som slog an en ton hos mig. Kanske det var alla S:t Paulior? För jag älskar S:t Paulior jag har ingen aning om varför. För några år sedan såg jag en limefärgad en med krusig kant, den letade jag som en galning efter men ingen hade den. Här blev jag lovad att de tar hem den, de älskar nämligen också denna näpna lilla blomma. Vilken tur man kan ha så här mitt på lunchen!




Hela Norrtälje är så gulligt. Vanligen bor här omkring 50000 personer (med omnejd) Men på sommaren ökar befolkningen med ca 200000 personer tror jag..


Jag tittade runt länge, smög och fotade tills Marianne, en av ägarna, kom fram och erbjöd sin hjälp. Jag förklarade att jag bara gått förbi och sugits in av allt härligt och då visade hon mig att de just kommit med i ett reportage i Sköna Hem! Tydligen bor Tony Irving från let´s Dance här i krokarna och det var på den vägen de hamnat i tidningen.
Deras kyl för snittblommor var så otroligt fin och i den stod helt fantastiska ranunkler bland annat. En tårta av nejlikor drog till sig min blick och Marianne förklarade att de kallar dem för JAlikor, nej blir så trist tycker hon. Det är också en favoritblomma.



Har ni sett en sådan fin kyl förut?



Jag var tvungen att gå tillbaka till jobbet efter en kort stund i butiken men jag kommer gå tillbaka snart  igen snart och beställa min limefärgade blomma. Och har ni vägarna förbi Tullportsgatan 10 nu eller i sommar missa inte den urfina butiken Fröken Knopp! Den är väl värd ett besök!




Lite franska snirkliga ljusstakar, inte min stil men de var väldigt fina. Hade jag bott i ett 1700-talshus hade jag slagit till!




Tony gillar också denna butik, då kan det ju inte vara fel...?


Jag inser att jag sagt att jag älskar en del olika blommor nu men det är faktiskt sant och här ännu en, Kungsängslilja. Jag har i många år tänkt att jag ska åka till det där stället i Uppsala där de står i blom på ett helt fält. Kanske det blir i år? Fritillaria Meleagris, Rådjur gilar inte fritillarior, då funkar det för mig!



Men va? Hur härliga är inte dessa? Lite barocka nästan.




I kylen




Pärlhyacint i duvblått...så fina.


En gång i Frankrike köpte jag ett vackert rött och cremevitt tyg med hydrangeor på. Det blev en gardin i engelskt snitt, fodrad med matchande randigt tyg. Det var under min Laura Ashleyperiod. Svårt att skaka av sig helt. Den hänger hos mamma nu.





Jag vet, helt olikt mig att gilla romantiska ägg och fluff men görs det på rätt sätt kan det funka och hos Fröken Knopp har de rätta känslan, hela butiken andas känsla faktiskt.


#Åhlens #Shopping #FrökenKnopp #barnkläder #ranunkler #stpaulia #hortensia #loréal #Skönahem #Norrtälje



När jag testade den visade det sig att den var vit....Måste fråga barnen om detta.


Lök...



Oversizekrans till dörren med videungar. Otroligt maffig!


Små träd av myrten tror jag, går alltid hem hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar